بیگ بنگ: پشت “ابط الجوزا” چیست؟ یکی از ستارگان درخشان‌ و عجیب در آسمان، ابط الجوزا ( Betelgeuse) نام دارد که بسیار غول‌پیکر و سرخ رنگ است و در صورت فلکی شکارچی جای دارد.

betelgeuse blockبزرگی ابط الجوزا موجب شده، جلوی بسیاری از ستارگان درخشان ِ این صورت فلکی و همچنین جلوی ابر مولکولی شکارچی را بگیرد. از لحاظ عددی، حدود 700 سال طول می‌کشد تا نور از ابط الجوزا به ما برسد، اما حدود 1300 سال طول می‌کشد تا از ما به سحابی شکارچی و غبار و گاز پیرامون آن برسد. بزرگترین تلسکوپ‌ها این ستاره را فقط به شکل یک نقطۀ نورانی می‌بینند، اما این “نقطه” به حدی درخشان است که تاری ِ ناشی از تلسکوپ و جو زمین آن را به شکل منبسط شده نشان می‌دهد.

در این عکس برجسته که با نوردهی طولانی مدت گرفته شده، هزاران ستاره در کهکشان راه شیری در پس زمینۀ پشت ابط الجوزا دیده می‌شوند و همچنین غبار تیرۀ ابر مولکولی شکارچی و انتشار قرمز رنگ ِ گاز هیدروژن در اطراف حلقۀ لاندای شکارچی، قابل رویت هستند. در شش ماه گذشته “ابط الجوزا” دیگر به طرز غیرعادی کم نور نیست و بازیابی شده، اما هنوز انتظار می‌رود که در طی 100 هزار سال ِ آینده بصورت ِ یک ابرنواختر خارق‌العاده منفجر شود و به زندگی خود پایان دهد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.