بیگ بنگ: محققان استرالیایی بتازگی اعلام کردند که موفق به یافتن چگونگی واکنش سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا جدید شدند. این یک دستاورد ِ بزرگ در مبارزه با این بیماری همه‌گیر جهانی است.

COVID NIAIDcellبه گزارش بیگ بنگ، تیمی از دانشمندان توانستند نمونه‌های خون فردی را که به بیماری کووید-19 مبتلا شده بود، آزمایش کنند. بر اساس اعلام نویسندگان این مقاله، این اولین‌باری است که کارشناسان توانستند واکنش کلی سیستم ایمنی بدن در مقابل این ویروس جدید را شناسایی کنند.

«کاترین کدزیرسکا» از موسسه عفونت و ایمنی پیتر دوهرتی در دانشگاه ملبورن استرالیا گفت: «ما شاهد یک واکنش ایمنی قوی بودیم که مقدم بر احیای بالینی بود. ما این واکنش ایمنی را ثبت کردیم، ولی بیمار کماکان در سلامت کامل به سر نمی‌بُرد. تنها سه روز بعد، بیمار به بهبودی کامل دست یافت.»

محققان یک مسابقه با زمان به راه انداخته‌اند تا واکسنِ ویروس جدید کرونا را بسازند. بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، تا روز سه‌شنبه 27 اسفند، بیش از 180 هزار نفر مبتلا به بیماری کووید-19 وجود داشته و بیش از 7000 نفر از در اثر این بیماری جان باخته‌اند. خانم کدزیرسکا اظهار داشت که تحقیقاتِ وی گام بسیار مهمی برای درک چگونگی بهبود از بیماری کووید-19 می‌باشد. او این چنین ادامه داد: «ما به نتایج ِ قابل اطمینانی در آن دسته از بیمارانی داریم که علائم خفیفی از این بیماری در بدن‌شان وجود دارد. حال می‌توان این پرسش را مطرح کرد: چه تفاوتی میان آن دسته از افراد که علائم خفیف دارند و آن دسته از افراد که در شرایط حادی به سر می‌برند، وجود دارد؟»

کدزیرسکا خاطرنشان کرد: «یافته‌های ما دو نقش کاربردی دارد. اول اینکه، این امکان را به ویروس‌شناسان خواهد داد تا واکسن تولید کنند زیرا هدف از واکسیناسیون این است که واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن در مقابل ویروس‌ها تکرار گردد. محققان چهار جمعیت سلولی ایمنی در نمونه خون بیماران کووید-19 کشف کردند. بیماران در حال ِ طی دوره نقاهت بودند و سرانجام به بهبودی کامل رسیدند. مواردی که موفق به یافتن آنها شدیم، شباهت بسیار زیادی به موارد یافت شده در بیماران مبتلا به آنفلوانزا است. اگرچه آنفلوانزا سالانه صدها هزار نفر را در جهان از پا در می‌آورد، اما واکسن قوی و موثری برای آن وجود دارد.»

نشانگرهای ایمنی

نقش کاربردی دوم، نظارت است. این مشاهدات می‌تواند به کادر ِ درمانی و مسئولان سلامت کمک کند تا دربارۀ شیوع بیماری در سال‌های آینده، را به شکل بهتری پیش‌بینی نمایند که چه کسانی به بیشترین میزان در معرض ابتلا به بیماری هستند. این نشانگرهای سیستم ایمنی به لحاظ نظری می‌تواند با دقت بسیار بالایی پیش‌بینی کند که چه بیمارانی به احتمال زیاد دارای علائم متوسط‌ هستند و چه کسانی در معرض مرگ قرار دارند.

اکثر مرگ‌ومیرِ ناشی از بیماری کووید-19 مربوط به بیمارانی می‌شود که سالخورده هستند یا سابقه بیماری دارند؛ مثل بیماری‌های قلبی و دیابت. از طرف دیگر، علائم این بیماری در کودکان به ندرت و یا اصلاً مشاهده نمی‌شود. کدزیرسکا اعلام کرد که دلیل ابتلای بسیار ناچیز کودکان به کووید-19 مسئله‌ای است که نیاز به انجام تحقیقات بیشتر دربارۀ آن احساس می‌شود. با کهولت سِن، عملکرد دستگاه ایمنی بدن انسان تضعیف شده و به کُندی عمل می‌کند.

«شارون لوئین» مدیر موسسه دوهرتی و یکی از کارشناسان برجسته در خصوص بیماری‌های عفونی اذعان داشت که نتایج تحقیقات، خیلی امیدبخش است. او گفت: «نتایج نشان می‌دهد که دستگاه ایمنی بدن واکنش بسیار خوب و قدرتمندی در مقابل ویروس نشان می‌دهد و با کاهش علائم بیماری ارتباط دارد. خوشبختانه، می‌توان انتظار داشت که در آینده‌ای نزدیک خبرهای خوبی در خصوص مقابله با ویروس کرونا جدید منتشر شود.» جزئیات بیشتر این پژوهش در نسریۀ  Nature Medicine منتشر شده است.

ترجمه: منصور نقی‌لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.