بیگ بنگ: محققان دانشگاه سنت اندروز و دانشکده پزشکی هاروارد، فناوری جدیدی با فیبر نوری ابداع کرده اند که می تواند زخم ها را التیام و تومورها را هدف قرار دهد. رشته های فیبر نوری برای کاتترها معمولا از شیشه یا پلاستیک ساخته می شوند اما اکنون محققان آنها را از مواد زیستی جذب شدنی درست کرده اند.

newfibreoptiکاتتر یک لوله نازک، معمولا بلند و قابل انعطاف در خدمت پزشکی است که امکان کاربرد آن در بدن بیمار برای یک هدف معین وجود دارد. با تغییر در مواد و یا تنظیم شکل کاتتر در مرحله تولید، می توان به کاتتر مناسب برای قلب و عروق، ارولوژی، گوارش، سیستم عصبی، و برنامه های کاربردی چشمی دست یافت. براساس این گزارش، نور خواص التیام بخش دارد و اکنون یک فناوری جدید فیبر نوری که توسط دانشمندان دانشگاه سنت اندروز ابداع شده، نویدبخش انتقال این خواص به بافت آسیب دیده است.

فناوری جدید که پیوند فتوشیمیایی بافت نامیده می شود، تاکنون تنها برای درمان زخم های سطحی مورد استفاده قرار می گرفت. اما اکنون محققان روشی ابداع کرده اند که به نور اجازه می دهد در بافت انسان عمیق تر نفوذ کند. دانشمندان فیبرهای نوری زیستی جذب شدنی ابداع کرده اند که قادر به حمل نور در زیر سطح یک زخم هستند و توان ترمیم کنندگی نور را از داخل به نقطه آسیب دیده منتقل می کنند.

ncomms10374-f5رشته های فیبر نوری معمولا از شیشه یا پلاستیک ساخته می شوند و برداشت آنها از یک زخم التیام یافته به بافت جدید آسیب می زند. اما از آنجا که فیبرهای تازه ابداع شده معمولا جذب بافت می شوند، در نتیجه خطری نیز بابت برداشت آنها وجود ندارد. محققان معتقدند که کاربرد مفید یافته های آنها می تواند بیشتر از افزایش بازسازی بافت باشد. این فناوری فیبر نوری می تواند یک روش درمان سرطان را که مبتنی بر نور است، به نام درمان فتودینامیک، ارتقا دهد. همچنین از این فناوری می توان در تصویربرداری پزشکی استفاده کرد. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Nature Communications منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: phys.org