بیگ بنگ: به گفته محققان، مورچه‌های درخت بلوط که با ایجاد سوراخی در درخت بلوط وارد آن شده و زندگی دسته‌جمعی خود را آغاز می‌کنند، در طول یک دهه طوری فرگشت یافته‌اند که می‌توانند در برابر دمای بالای شهر، مقاومت نشان دهند.

به گزارش بیگ بنگ، تکامل (فرگشت) فقط  در بازه‌های زمانی طولانی مدت روی نمی‌دهد؛ در بازه هایی به کوتاهی یک دهه نیز امکان اندازه گیری آن وجود دارد. بر اساس یک مطالعۀ جدید در کليولند اوهایو، مورچه های درخت بلوط خیلی سریع با افزایش دمای شهر، سازگار گشته اند. زیست شناسان در دانشگاه دانشگاه کیس وسترن رزرو (Case Western Reserve) دریافتند که گونه های بسیار کوچک مورچه ها مقاومت کمتری در برابر دمای سرد نشان می دهند اما از توانایی مقابله با دماهاى شدید برخوردارند، چرا که دمای بالا به بخشی از زندگی آنها در محیط شهری تبدیل شده است.

محققان تعداد زیادی از این مورچه ‌ها را از کليولند و حومه های آن جمع آوری کردند، به ویژه گونه ای معروف به “تمنوتوراکس کرويسپبنوسو”. کُلُنی ها در شرایطی قرار گرفتند که مجبور به سازگاری با دماهای مختلف در بازه زمانی ده هفته ای بودند.  اگرچه هر یک از کلنی ها به طرز موفقیت آمیزی سازگار شدند، اما مورچه های شهری همچنان میزان تحمل شان را در مقابل دمای بالا حفظ کردند.

رایان مارتین، استادیار زیست شناسی اظهار داشت: این مورچه ها خیلی تغییر پذیرند. اما مورچه های جمع آوری شده از زیستگاه های شهری در قیاس با مورچه های روستایی توانایی شان را در مقابله با دمای بالا از دست ندادند، صرف نظر از اینکه تحت دمای سرد یا گرم پرورش یافته باشند. از آنجا که کليولند تنها در 100 سال گذشته به شهری مملو از جمعیت تبدیل شد و مورچه های ملکه بین 5 تا 15 سال زندگی می کنند، دانشمندان تخمین می زنند که واکنش ژنتیکی آنها به دماهای بالاتر در طول بیست نسل روی داده است.

همچنان که دانشمندان خود را برای افزایش دمای جهان آماده می کنند، ضروری است که توانایی گونه های مختلف را در سازگاری با محیط های گرمتر بررسی نمایند. سارا دیاموند، استادیار زیست شناسی گفت: داده های جهانی گویای آن است که واکنش سازگاری برای ارائه واکنش در برابر تغییرات آب و هوایی کافی نخواهد بود. اما برخی گونه ها مثل مورچه های درخت بلوط قابلیت تکامل سریع تری دارند. نتایج این پژوهش در نشریه Biological Journal of Linnean Society منتشر شده است.