بیگ بنگ: منشاء بسیاری از بیماری های انسان موجودات ذره بینی اند، لویی پاستور که شیمیدان بود همه ی عمرش را به مطالعه منشاء بیماری ها پرداخت.

لویی پاستور
لویی پاستور

به گزارش بیگ بنگ، در سال 1856 که استاد شیمی و رئیس دانشگاه لیل بود، چغندرکاران به او گفتند در تولید الکل از چغندر با مشکلاتی مواجه شده اند. پاستور پس از سال ها آزمایش اثبات کرد که تخمیر بر اثر کنش موجودات ذره بینی زنده انجام می شود. در سال 1862 نشان داد که گرم کردن مختصر و ملایم شراب و آبجو موجودات ذره بینی را می کشد و به این ترتیب آنها را سترون می کند و به فرایند تخمیر پایان می دهد. این فرایند که اکنون پاستوریزه نام دارد هنوز هم در صنایع غذایی کاربرد دارد.

در سال 1865 این پژوهش ها او را متقاعد کرد که موجودات ذره بینی می توانند در انسان ها هم سبب بیماری شوند. او مصمم شد تا راهی برای از بین بردن این موجودات ذره بینی بیابد. میکروبی را که به سبب وبای مرغی می شد جدا کرد و پی برد که این میکروب ها در محیط کشت یک ماده شیمیایی تولید می کنند که از رشدشان جلوگیری می کند.

Bio_Mini-Bios_Louis-Pasteur_SF_HD_768x432-16x9در سال 1881 به طور موفقیت آمیزی کشف خود را در مورد تلقیح کشت ضعیف شده ی میکروب سیاه زخم، که بیماری گوسفند و گاو است و سپس در سال 1885 به درمان هاری در انسان به کار گرفت. برای اولین بار در تاریخ بود که انسان ها در برابر میکروب های مرگبار پیروز می شدند. اما به نظر می رسد مردی که چنین شجاعانه بر علیه میکروب ها جنگید از آنها می ترسید: پاستور به علت ترس از عفونت از دست دادن با دیگران خودداری می کرد. این نظریه یکی از بزرگترین دستاورد های علمی قرن نوزدهم بشمار می آید.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: قوانین و نظریه های علمی/سورندراوارما

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه