بیگ بنگ: محققان پیوندی میان فعالیت دسته های عصبی در مغز و مقدار نیروی تولید شده در کارهای فیزیکی یافته اند که راه را برای ساخت وسیله های بهتر در راستای کمک به بيماران معلول هموار می سازد.

2-brainactivitبه گزارش بیگ بنگ، محققان دانشگاه آکسفورد در تحقیقات خود به رابطه‌ی آشکاری میان فعالیت دسته های(خوشه های) عصبی در مغز و نیروی تولید شده در کارهای فیزیکی پی برده اند. بر اساس یافته های جدید، الگوهای هماهنگ فعالیت الکتریکی در غدد عصبی بنیادی از قابلیت پیش بینی میزان نیروی تولید شده در فعالیت های فیزیکی داوطلبانه مثل ایجاد مُشت با دست ها و بلند کردن پاها برخوردارند.

محققان در اثر بررسی بیمارانی که دوره های شبیه سازی مغزی را گذرانده اند، رابطه ای میان ميادين الکتریکی تولید شده در سلول های عصبی و نیروی تولید شده توسط خود بیمار پیدا کرده‌اند. شبیه سازی مغزی یک روش جراحی برای درمان برخی از علائم عصب شناختی بیماری پارکینسون می باشد، مثل آشفتگی و لرزه. این دستاورد می تواند نقش موثری در تبیین عوامل بروز بیماری های نظیر بیماری پارکینسون ایفا کند.

تحقيق منتشر شده در مجله “علوم زندگی” نشان می دهد که نحوه ادغام این فعالیت ها در غدد عصبی برای ایجاد اثرات فیزیکی می تواند بطور دقیق با معادلات ریاضی توصیف گردد. در زمینه ساخت دستگاه ها و وسایلی که حرکت بیماران معلول را سهولت می بخشند، پیشرفت هایی حاصل آمده است، اما این تحقیق جدید شرایط را برای ساخت وسایلی مهیا خواهد کرد که طی آن، نیرو یا سرعت حرکات به حالت تعدیل در خواهد آمد.

brain-image-by-colourboxپروفسور پیتر براون از شورای تحقیقات پزشکی واحد دینامیک شبکه مغزی در دانشگاه آکسفورد که مسئولیت رهبری تحقیق را بر عهده داشت، گفت: « پیشرفت های چشمگیری در ساخت واسطه های مغز-ماشین در حال حصول است که از قابلیت درمان های پزشکی و توان بخشی خارق العاده ای برخوردارند.» در نتایج بدست آمده در طول تحقیقات، نقش غدد عصبی در کمک به بخش های مستقیم مغز جهت کنترل های واکنش‌های ماهیچه ای و نحوه عدم موفقیت این پروسه در بیماری پارکینسون به بررسی می رسد.

میزان دقت پیش بینی نیرو باعث افزایش احتمال ایجاد سیگنال های کنترلی با قابلیت عملکردی بالا در دستگاه هایی می شود که تحت کنترل مغز قرار دارند. بدین ترتیب، می توان کار های ظریف و پیچیده ای نظیر برداشتن اشیا را با میزان سازی دقیق انجام داد. چگونگی کنترل واسطه‌های مغز-ماشین توسط ویژگی های شناسایی شده از جمله گام های بعدی به شمار می رود، به ویژه در بیماران معلول. علاوه بر این، داده های حاصل از سایر بخش های مغز نیز باید مورد آزمایش قرار بگیرند. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله eLife منتشر شده است.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: medicalxpress.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.