بیگ بنگ: دانشمندان از آزاد شدن ویروس‌های باستانی بر اثر گرمایش جهانی و آب شدن یخ های قطب خبر دادند که می تواند خطراتی نیز برای سلامت جامعه بشری به همراه داشته باشد.

4370262641_356cbde5ee_oبه گزارش بیگ بنگ، از سال 2003 ویروس‌های بزرگی با اندازه‌ای بیشتر از 0.5 میکرون در پرمافراست نواحی قطبی که لایه‌ای از خاک یخ‌زده در این نواحی است، کشف شدند. اما اکنون این نگرانی مطرح می شود که همزمان با تداوم گرمایش زمین و ذوب شدن حجم بیشتری از یخهای قطبی، این ویروس ها سر از آبهای آزاد جهان در آورند، ویروسهایی که گفته می شود بیش از 30 هزار سال قدمت دارند! این ویروس قدیمی Mollivirus sibericum نام دارد و می‌تواند به آمیب‌ها سرایت کند که همین امر منجر به بروز نگرانی‌هایی در بین دانشمندان شده‌ است.

دانشمندانی که این وضعیت را بررسی می کنند از مطالعه ی ویروسهای 30 هزار ساله ای نظیر “مولی ویروس” خبر می دهند که در محیطهای یخ زده ای همچون لایه پرمافروست قطب به دام افتاده اند. آنها هشدار می دهند که این ویرسهای باستانی، می تونند آمیب های امروزی را آلوده کنند که این مسأله می تواند نگرانی های زیادی را به همراه داشته باشد.

تصویری از مولی ویروس 30 هزار ساله که تنها زیر نور میکروسکوپ قابل‌ رویت است و اندازه آن 0.5 میکرون است.

دانشمندان با اشاره به این موضوع که تاکنون چند نمونه محدود از این ویروس ها را شناسایی کرده و مطمئن هستند که خطری برای سلامت انسانها به همراه ندارند اما از خوش خیم بودن سایر ویروسهای باستانی اطمینان خاطر ندارند. از این رو این نگرانی در میان بسیاری از دانشمندان مطرح شده مبنی بر اینکه همزمان با ذوب شدن یخهای قطبی، دسته ای از ویروسهای مرگبار سر از آبهای آزاد جهان درآورده و به تدریج به زیستگاههای انسانی نزدیک شوند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه ی PNAS منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: popsci