بیگ بنگ: بر اساس تحقیقات جدید، اگر ویروس کرونای جدید «2019-nCoV» که هم‌اکنون با نام رسمی «COVID-19» شناخته می‌شود، به اعضای خانواده‌اش شباهت داشته باشد، می‌تواند بیش از یک هفته روی اشیای بی‌جان به بقای خود ادامه دهد.

coronavirusesبه گزارش بیگ بنگ، بر اساس پژوهش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا(CDC)، در حال حاضر مشخص نیست که آیا امکان ابتلا به ویروس کرونا با لمس یک سطح یا شیء‌ای که این ویروس را دارد و سپس لمس دهان، بینی یا چشم، وجود دارد یا خیر. در حقیقت، محققان کماکان اطلاعات زیادی دربارۀ «COVID-19» ندارند و نتیجه‌گیری‌هایشان بر اساس ویروس‌‌های کرونای مشابه از قبیل سارس یا مِرس است.

محققان با بررسی ویروس‌های انسانی و حیوانی متعلق به این خانواده‌ از ویروس‌ها که در مجموع 22 مقاله معتبر علمی را شامل می‌شود، دریافته‌اند که عوامل بیماری‌زای انسانی می‎توانند روی سطح دوام آورده و در دمای اتاق به مدت 9 روز زنده مانده و توان آلوده‌سازی داشته باشند. با این اوصاف، ویروس سرخک می‌تواند تا دو ساعت در سطوح آلوده زنده بماند.

محققان می‌گویند که این خانواده از ویروس‌ها می‌توانند بین 4 اِلی 5 روز در مواد گوناگونی مثل آلومینیوم، چوب، کاغذ، پلاستیک و شیشه زنده بمانند. برخی از ویروس‌های کرونای حیوانی (آن دسته از ویروس‌های کرونا که می‌توانند حیوانات را آلوده سازند) می‌توانند بیشتر از 28 روز نیز بقا داشته باشند.

«گونتر کمپ» محقق در بیمارستان دانشگاه گریسوالد گفت: «دمای پایین و رطوبت هوای بالا می‌تواند عمر این دسته از ویروس‌ها را افزایش دهد. برای پیشگیری یا کاهش گسترش ویروس کرونا، محققان پیشنهاد دادند که بیمارستان‌ها به طور دقیق سطوح را با محلول‌های گوناگونی از جنس سدیم هیپوکلریت، هیدروژن پراکسید یا اتانول ضدعفونی کنند. ما در مطالعات‌مان دریافتیم که این توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی در برابر ویروس سارس و مِرس بسیار موثر بوده است.»

نتایج این پژوهش‌ها به احتمال زیاد در کتاب‌های درسی آینده چاپ خواهد شد؛ اما با توجه به شرایط فعلی، محققان فکر می‌کنند بهترین راه این است که این نتایج در مجلات معتبر منتشر شود. آنها بر این باورند که شاید نتایج کارشان قابل تعمیم به ویروس «COVID-19» نیز باشد. یکی دیگر از محققان به نام «ایک استاین من» که استاد ویروس‌شناسی در دانشگاه لیبنیز هانوفر است، گفت: «ویروس‌های کرونای مختلفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و نتایج بدست آمده همگی شبیه به هم بودند.»

با این حال، هیچ کدام از ویروس‌های مورد مطالعه، «COVID-19» نبود. محققان اعلام کردند که داده‌های کافی در اختیار ندارند تا نشان دهند آیا پس از تماس بیمار یا سطوح آلوده به ویروس، امکان ابتلا به آن از طریق دست وجود دارد یا خیر. ویروس مِرس (MERS) مثل سایر ویروس‌های کرونا به سادگی از شخصی به شخص دیگر انتقال داده نمی‌شود، اما ویروس سارس با عطسه و سرفه افراد هم می‌تواند به طور چشمگیری پخش شود.

شستن دست‌ها و اطمینان حاصل کردن از اینکه مکان‌های عمومی ضدعفونی شوند، کار موثری است که می‌توانیم برای پیشیگیری اولیه، انجام دهیم. لذا توصیه می‌شود پس از تماس با دستگیره‎های در بیمارستان‎ها یا دکمه‌ها، میزها، تابلوها یا سایر اجسامی که در نزدیکی بیماران مبتلا به ویروس قرار دارند، افراد دست‌های خود را شسته و ضدعفونی کنند. این مقاله در Journal of Hospital Infection منتشر شده است.

ترجمه: منصور نقی‌لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.