بیگ بنگ: بر اساس یک مقاله جدید، مردم عهد باستان تکامل محصولات باغی را در 30 هزار سال قبل دچار تحول کردند؛ یعنی تقریبا 10 هزار سال زودتر از میزان تخمینی پیشین.

به گزارش بیگ بنگ، گیاهان وحشی ژنی دارند که به آنها اجازه می دهد تا دانه هایشان را در پهنۀ گسترده ای پخش کنند. وقتی گیاهی در مقیاس بزرگی انباشته شود، فعالیت های انسانی تکامل آن را تغییر می دهد؛ به طوری که این ژن دچار تغییر شده و باعث می شود تا گیاه به جای پراکنده کردن دانه هایش، آنها را حفظ کند. در این صورت، گیاه خود را با محیط انسانی و شیوه کشاورزی تطبیق می دهد. «رابین آلیبای» استاد دانشگاه وارویک و همکارانش از دانشگاه کالج لندن و دانشگاه های تسوکابا و وارویک محاسباتی را از بقایای گیاهان باستانی گندم، برنج و جو انجام دادند؛ موادی که حاوی ژن های «پخش نشونده» بودند.

محققان گفتند: «یافته های ما گویای آن است که گیاهان دانه دار در حدود 8000 سال پیش خود را با شرایط کشت بومی وفق دادند؛ زمانی که فناوری کشاورزی با داس ظهور پیدا کرد. اما این انتخاب با گذشت زمان دچار تغییر گشت. این امر به منشا فشارهای انتخابی اشاره دارد که زمینه را برای کشت بومی زودتر مهیا کرد و در دوره های زمین شناسی برای کشاورزی امری نامساعد به شمار می رفت.»

در یکی از پژوهش های انجام شده، شواهدی از گندم تک دانه بدست آمده است که تقریبا 30000 سال پیش تحت تاثیر قرار گرفت. افزون براین، گندم امر (تریتیکوم دیکوکون) نیز 25000 سال پیش در جنوب شام (سوریه) تغییر رویه داد. این اتفاق در همان منطقه جغرافیایی و در 21000 سال قبل برای جو روی داد. برنج نیز بیش از 13000 سال قبل در جنوب، شرق و جنوب شرقی آسیا با تحولاتی مواجه شد.

دانشمندان بیان کردند: «این واقعیت ها نشان از وجود تراکم جمعیتی بالا در مناطق یاد شده می باشد. این مطالعه ماهیت بحث ها در خصوص منشا کشاورزی را تغییر داده و نشان می دهد که ظاهرا فرایندهای طبیعی طولانی مدت منجر به کشت بومی شده اند.» جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Philosophical Transactions of the Royal Society B منتشر شده است.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.