بیگ بنگ: طول این موجود از قطر موی انسان کمتر است، شبیه گیاه قارچ است، و تصور می شود که قدیمی ترین نمونه کشف شده از فسیل یک جاندار یا ارگانیسم ساکن خشکی ها باشد. این قارچ که قدمت آن ۴۴۰ میلیون سال است، زیر سطح زمین می زیست و مواد را تجزیه می کرد.

_88520207_fungusبه گزارش BBC، حتی دکتر مارتین اسمیت، دانشمندی که آن را تحلیل کرده، اذعان می کند که این قارچ یک ارگانیسم پیشگام به نام تورتوتوبوس (Tortotubus) است و می تواند توضیح دهد که موجودات اولیه چطور خشکی های لم یزرع زمین را اشغال کردند. بیشتر دانشمندان موافقند که حیات حدود ۵۰۰ تا ۴۵۰ میلیون سال قبل از دریاها به خشکی آمد. اما برای آنکه گیاهان و حیوانات بتوانند بر زمین خشک (terra firma) جای پایی پیدا کنند، وجود مغذی ها و خاک لازم بود. و همین قارچ ها بودند که این فرآیند را شروع کردند، یعنی شروع به تولید نیتروژن و اکسیژن در خاک اولیه سطح زمین کردند.

رکوردهای فسیلی

دکتر اسمیت می گوید احتمالا قبل از این قارچ ها، باکتری ها و جلبک هایی روی خشکی وجود داشت – اما فسیل آنها به ندرت حفظ می شود. به این ترتیب تورتوتوبوس احتمالا قدیمی ترین فسیل یک ارگانیسم ساکن خشکی است که تا امروز کشف می شود. دکتر اسمیت گفت:‌ « این اولین فسیل یک ارگانیسم است که فقط روی خشکی می زیست. این موجود مواد مرده و پوسیده را تجزیه می کرد.»

_88520215_fossilsite-husryggen,gotland-creditmartinrsmithاین قارچ فسیل شده در بسیاری نقاط از جمله در سوئد و اسکاتلند کشف شده است. طول هر یک از این فسیل های ذره بینی کمتر از قطر موی انسان است و ساختمان طناب-مانند آن شبیه قارچ های امروزی است. دانشمندان فکر می کنند که قارچ های اولیه (fungi) به تشکیل خاک و فرآیند پوسیدن مواد ارگانیک کمک کردند و به این ترتیب راه را برای پیدایش گیاهان گل‌دار و درختان و سپس حیوانات هموار کردند.

به گفته دکتر اسمیت که این تحقیق را در دانشگاه کمبریج انجام داده، زمانی که این ارگانیسم در خشکی بود، حیات تقریبا به طور کامل به اقیانوس ها محدود بود و چیزی پیچیده تر از خزه یا گلسنگ و امثال آنها در خشکی تکامل پیدا نکرده بود. پیش از آنکه گیاهان گل دهنده یا درختان، یا حیواناتی که به آن وابسته هستند، پدید آیند لازم بود فرآیند پوسیدن و تشکیل خاک ظاهر شود. نتایج این مطالعه در نشریه گیاه شناسی انجمن لینیان (Botanical Journal of the Linnean Society) منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: BBC

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.