بیگ بنگ: باستان‌شناسان گونه‌ای جدید از درخت خانواده انسان را کشف کردند. این گونه «هومو لوزونِسیس» نام دارد. دلیل نامگذاری آن، محل اکتشافش در بزرگترین جزیره کشور فیلیپین یعنی «لوزان» است. ویژگی‌های فیزیکی آن ترکیبی است از آنچه در اجداد باستانی انسان و انسان‌های مدرن دیده شده است.

image Philippine Homininsبه گزارش بیگ بنگ، میتوان اکتشاف مذکور را این گونه تعبیر کرد که انسان‌های پریمات(نخستی‌سانان) آفریقا را ترک کرده و به سمت جنوب شرقی آسیا مهاجرت کردند؛ چیزی که قبلا تصور نمی شد. این یافته نشان می دهد که فرگشت انسان در آن منطقه باید مسئله بسیار پیچیده‌ای بوده باشد، چرا که وقتی اجداد ما از راه رسیدند، دو یا چندگونه انسان در آن منطقه زندگی می کردند.

Map of early hominins including h luzonensis
نقشه پراکندگی انسانیان

یکی از این گونه‌ها «هابیت یا هومو فلورسی» نام دارد که تا 50000 سال پیش در جزیره فلورس در اندونزی زندگی می کرد. پروفسور “کریس استینگر” از موزۀ تاریخ طبیعی لندن گفت: «پس از انتشار یافته‌های مربوط به هومو فلورسی در سال 2004، من گفتم آزمایش ِ در فرگشت انسان که در جزیره فلورس صورت گرفت، میتواند در بسیاری دیگر از جزیره‌ها در آن منظقه هم به انجام برسد. گویا این گمانه‌پردازی در جزیره لوزان در فاصلۀ 3000 کیلومتری نیز مهر تایید خورده است.»

human evolution x ncنمونه‌های جدید غار کالائو در قسمت شمالی لوزان در مجله معتبر Nature منتشر شده است. قدمت این نمونه‌ها به 50000 تا 67000 سال قبل باز می گردد. این نمونه‌ها متشکل از 13 بقایا (دندان، استخوان‌های دست و پا و بخشی از استخوان ران) هستند که حداقل به سه فرد بزرگسال و یک فرد جوان تعلق دارند. این نمونه‌ها از سال 2007 به واسطه حفاری‌ها و کاوش‌ها در غار کالائو بازیابی و احیا گردیده‌اند.

bdf f fadde
انحنای استخوان انگشت پا نشان می دهد که کوهنوردی یک فعالیت مهم برای این گونه جدید است.

گونۀ “هومو لوزونی” دارای چندین شباهت فیزیکی به انسان‌های مدرن است، اما در ویژگی‌های دیگر به استرالوپیتسین‌ها شباهت دارد؛ استرالوپیتسین‌ها موجودات میمون مانندی بودند که بین دو تا چهار میلیون سال گذشته در آفریقا زندگی می کردند. استخوان‌های انگشت و پا دارای انحنا هستند؛ یعنی بالا رفتن از ارتفاع همچنان یک فعالیت ِ مهم برای این گونه بود. انتظار می رود این مورد برای گونه استرالوپیتسین هم صادق باشد.

mediaitem
دندان‌های گونه هومو لوزونی با بقایای تخصیص یافته به گونه جدید سازگار هستند.

اگر گونه‌های استرالوپیتسین مانند، توانستند خود را به جنوب شرق آسیا برسانند، ایده‌های ما در خصوص ِ اینکه چه کسانی در شجره خانوادگی ما آفریقا را برای اولین‌بار ترک کردند، تغییر می دهد. مدت‌ها پیش تصور بر این بود که “انسان راست‌قامت” اولین عضو خانوادۀ ما بود که تصمیم به ترک آفریقا گرفت و این اتفاق 1.9 میلیون سال پیش به وقوع پیوست. با توجه به اینکه لوزان تنها از طریق دریا قابل دسترسی بود، یافته‌های جدید پرسش‌هایی را درباره چگونگی رسیدن گونه‌های قبل از انسان به آن جزیره مطرح می سازد. علاوه بر هومو لوزونی، انتظار می رود جزایر جنوب شرقی آسیا هم به منزلگاه گونۀ دیگری از انسان‌ها به نام دنیسواها تبدیل شده باشد. این گونه‌ها وقتی به منطقه مورد نظر رسیدند، به آمیزش جنسی با انسان‌های مدرن ابتدایی پرداختند.

مقاله: هفت گونه انسانی نزدیک به انسان امروزی که در زمین زندگی می کردند

mediaitem
غار کالائو در شمال لوزان-فیلیپین، آمادۀ پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی است.

شواهد و قرائنی که محققان بدست آوردند، از تجزیه و تحلیل DNA سرچشمه می گیرد، زیرا هیچ فسیلی از انسان‌تبار دنیسووا در آن منطقه پیدا نشده است. جزیره فلورس در اندونزی منزلگاه گونه‌ای به نام هومو فلورسی بود. این گونه به هابیت نیز معروف شده است. انتظار می رود این گونه انسان‌ها دستکم 50000 تا 100000 سال پیش در آنجا سکونت گزیده باشند. نکته جالب این است که دانشمندان اظهار کرده بودند که هومو فلورسی از یک سری ویژگی‌های فیزیکی برخوردار است که بقایای ویژگی‌های مربوط به استرالوپیتسین‌هاست. اما محققان اعلام نمودند که هابیت‌ها از گونه انسان راست قامت ریشه گرفته‌اند.

ترجمه: منصور نقی‌لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: BBC

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.