بیگ بنگ: تئوری‌های توطئه که در سایت‌های اشتراک‌گذاری ویدئو نمایش داده می‌شوند مردم را متقاعد می‌کنند تا به گرد بودنِ زمین شک کنند. محققان بر این باورند که محرک ِ اصلی افزایش تعداد طرفداران “زمین تخت” را شناسایی کرده‌اند: سایت اشتراک ویدئوی گوگل، یعنی «یوتیوب».

Study reveals YouTube is to blame for spreading Flat Earth conspiracy theoriesبه گزارش بیگ بنگ، این شک و تردید زمانی شدت گرفت که این افراد در سال 2017 در بزرگترین گردهم‌آیی طرفداران زمین تخت در جهان در کنفرانس سالیانه‌ی جنبش زمین تخت در رالی، کارولینای شمالی و سپس سال گذشته در گردهم‌آیی دنور، کلورادو شرکت کردند. مصاحبه با 30 شرکت‌کننده نشان داد که یک الگو در داستان‌هایی که مردم در مورد نحوۀ ورودشان به این گردهم‌آیی‌ها تعریف می‌کردند وجود دارد؛ همه‌ آنها متقاعد شده بودند که زمین یک صخرۀ گرد و بزرگ نیست که در فضا در حال گردش باشد بلکه یک دیسک تخت است.

اشلی لندرام، مدیر پروژه تحقیقاتی در دانشگاه فناوری تگزاس گفت که از میان 30 نفر، همگی بجز یک نفر گفتند که دو سال پیش تصور نمی‌کردند زمین تخت باشد اما پس از تماشای ویدئوهای ترویج‌دهندۀ تئوری‌های توطئه در یوتیوب نظرشان عوض شد. تنها کسی که چنین چیزی را نگفت یک آقا همراه با دختر و دامادش بود و گفت که دختر و دامادش یک ویدئو در یوتیوب تماشا کردند و برای او تعریف کردند.

مصاحبه‌ها نشان داد که بیشتر ِ افراد ویدئوهایی را دربارۀ تئوری‌های توطئه‌ی دیگر تماشا کرده بودند که به 11 سپتامبر، تیراندازی مدرسه سانی هوک و سفر فضانورد ناسا به ماه مربوط می‌شدند، و سپس یوتیوب ویدئوهای‌ دیگری را دربارۀ زمین تخت برای آنها به نمایش گذاشت. بعضی‌ها گفتند که ویدئو‌ها را فقط برای نقض این موضوع تماشا کردند، اما خیلی زود متوجه شدند که توسط آنها تسخیر شد‌ه‌اند.

لندرام گفت که یکی از محبوب‌ترین ویدئوهای زمین تخت تحت عنوان «200 نکته که اثبات می‌کنند زمین یک توپ در حال چرخش نیست» موثر واقع شده چون استدلالات مطلوبی را برای افراد زیادی مطرح می‌کند، از کتابداران کتاب مقدس و نظریه‌پردازان تئوری‌های توطئه گرفته تا افرادِ علمی‌تر.

این مصاحبه‌‌شوندگان متوجه شدند که زمین تخت را باور کرده‌اند اما قبلأ این سئوالات را می‌پرسیدند که «منحنی کجا است؟» و «چرا افق همیشه در سطح چشم دیده می‌شود؟» لندرام که نتایجش را در نشست سالیانۀ انجمن آمریکایی پیشرفت‌های علمی در واشنگتن دی سی ارائه داد گفت که تصور نمی‌کند یوتیوب کار اشتباهی انجام داده باشد، اما این سایت اگر قصد داشت کمک داشت، می‎توانست از الگوریتمش برای نشان دادن اطلاعات دقیق‌تر استفاده کند.

لندرام افزود: «اطلاعات مفید زیادی در یوتیوب وجود دارد، اما اطلاعات اشتباه نیز به وفور مشاهده می‌شود. الگوریتم‌های آنها رفتن درون سوراخ خرگوش را راحت‌تر می‌کنند چون اطلاعاتی را برای افراد مستعدتر فراهم می‌کنند. باور به تخت بودن زمین به خودی خود مضر نیست، اما باعث بی‌اعتمادی به موسسات علمی معتبر شده است. از مردم می‌خواهیم نسبت به اطلاعاتی که دریافت می‌کنند تفکر انتقادی داشته باشند.»

istockلندرام از دانشمندان و بقیه درخواست کرد ویدئوهای خودشان را در یوتیوب بسازند تا با تکثیر ویدئوهای تئوری توطئه مبارزه کنند. «ما از یوتیوب نمی‌خواهیم تا فقط ویدئوهایی را منتشر کند که دلایل تخت بودنِ زمین را ارائه می‌دهند. ما به ویدئوهای دیگری نیز نیاز داریم که نشان دهند چرا این دلایل واقعی نیستند و می‌توانید به روش‌های زیادی این مسئله را تحقیق کنید.»

وی نتیجه گرفت که برخی از طرفداران زمین تخت تحت تأثیر جملات علمی قرار نمی‌گیرند. وقتی اخترفیزیکدان آمریکایی نیل دی‌گراس تایسون توضیح داد که چگونه بخش‌های کوچکی از سطوح منحنی‌شکل بزرگ همیشه برای موجوداتی که روی آن زندگی می‌کنند مسطح به نظر می‌رسند، پیام او اهانت‌آمیز و متکبرانه به نظر می‌رسید.

همیشه درصد کمی از مردم هر چیزی که دانشمندان عنوان می‌کنند را رد می‌کنند، اما ممکن است یک گروهِ میانه وجود داشته باشد. وی افزود: «تنها ابزاری که برای مبارزه با اطلاعات اشتباه داریم این است که سعی کنیم آن را با اطلاعات بهتری بررسی کنیم.» گوگل هیچ واکنشی در این زمینه نشان نداد.

منبع: theguardian.com

1. سلام به همگی
    میگم اگه زمین تحت و به شکل دیسک است پس اون طرف این دیسک کدام سرزمین است ؟

1. من هم حس می کنم شما نمی فهمی من چی می گم من طرفدار نظریه زمین گردم اگر به شعور شما توهین شده من عذر خواهی می کنم منم واقعا حس می کنم دارم با مردم زمان فرون وسطا بحث می کنم بازم عذر خواهی می کنم اگر به شعور شما توهین شوده, من همچین منظوری نداشتم موفق باشید

2. ( من گفت _بعصی_اتحنا_یهش_یاشند)
      من خواستم شما احساس بهتری داشته باشین!!!! من خواستم بهتون بگم که همه ازمایشات و نظریات شبه علمی قرون وسطایی شون رو خیلی راحت میشه رد کرد حالا شک کردن دیگه چیه!!حرفاتونم کاملا باهم تناقض داره میاید میگید که نظریه ش احمقانس ولی ازمایشاتشون ادمو به شک می ندازه!!! وبه جای اینکه بیاید به دلیل هایی که میارم جواب بدین چسبیدین به فرعیات و مغلطه میارین!!!

1. دلیل های شما رو کاملا جواب دادن ، واقعا فکر می کنید اگر خیلی راحت می شد این افراد رو قانع کرد این همه این نظریه طرفدار پیدا می کرد ، طرفدار های این نظریه که همه بیسواد به قول شما مال قرون وسطا نیستن کلی آدم با سواد توشون پیدا می سه که هم درباره مشتری می دانند هم درباره جاذبه خورشید همه هم فراماسون نیستنند، موضوع مطلب هم در مورد اثبات این دوتا نظریه نیست بلکه در مورد فیلمهایی هست در یوتیوب از آزمایشاتی که افراد آماتور یا حرفه ای در اثبات نظریه تخت گذاشتند هست من سعی کردم بگم این فیلمها احمقانه هست چون نمی شه یا خیلی سخت میشه افراد عادی این آزمایشات رو که خیلی درست به نظر می رسن رو رد کنندیا جواب بدنند مثلاً با یه آزمایش مشابه ( گفتم مثل آزمایشات دیدن اجسام دور از ساحل با چشم مسلح) به خاطر همین افراد به شک می افتند من هم مغلطه نکردم شما خوب متوجه نشدی ، برو یه سر تو یوتیوب یا انجمن طرفدار های نظریه تخت بزن ببین می تونی با دلیل که آوردی قانعشون کنی ، این مقاله هم همینو می گه که مقصر یوتیوب هست برای آپلود گذاری این مطالب و جلب توجه افراد به این نظریه
        اما نظر شخصی من این که این دنیا با میلیاردها کهکشان و میلیاردها دنیای قابل زیست بسیار زیباتر و هیجان انگیز تر از نظریه تخت بازمینی در مرکز و خورشید و ماهی هم اندازه
        و کوچک و انسان هوشمندی تنها هست ، بابت این که خواستید من احساس بهتری داشته باشم هم ممنون موفق باشید

2. دوستانی که شک کردن برن ازمایش اراتوستن راجع به کروی بودن زمین که مربوط به 2 یا 3 هزار سال پیش میشه رو بخونن و بعد به حماقت خودشون پی ببرند. اگه تو ویکی یا هر سایت دیگه ایی پیداش نکردین برین فصل اول پیش دانشگاهی زمین شناسی نظام قدیم رو بخونن اونجا هست

1. افرین بر شما با این ادبتون . دوست عزیز همه ما می دونیم زمین کروی هست و نیاز به معلومات پیش دانشگاهی شما نداریم موضوع بحث در مورد اثرات فیلمهای یوتیوب در نظریه زمین تخت بود و من گفت بعصی ازمایشاتی که در فیلمها مطرح میشه رو نمی شه جواب داد مثل ازمایشات مربوط به اتحنا زمین و این رو نظر بیننده تاثیر میزاره و اونها رو به شک می اندازه و فکر ادم رو به هم می زنه خوبه حتی اگر کسی طرفدار این نظریه بود یهش توهین نکنیم و دیگران رو احمق ندونیم ممکنه همه مثل شما تحصیلات پیش دانشگاهی نظام قدیم نداشته یاشند با یه سرچ تو یوتیوب می تونید جواب طرفداران این نظریه رو نسبت به ازمایشی که مطرح کردید بینید بازم میگم احمقانه است موفق باشید

1. البته توجه داشته باشید من فیلهای یوتیوب رو گفتم احمقانه و خدایی نکرده به کسی توهین نکردم

2. من واقعا قانع شدم یعنی اصلا به ذهنم نرسیده بود که خورشید اینقدر به زمین نزدیکه و اینقدرم کوچیکه که باعث شده اراتوستن تو محاسباتش اشتباه کنه واقعا که تحصیلات سطح پایینم به هیچ دردی نمی خوره مثلا خواستم مدرک ارائه کنم خیر سرم. حالا اصلا کاریم ندارم که غول گازی مثل مشتری بخاطر اندازه کمش نتونسته ستاره بشه یا اگه خورشید اینقدر نزدیک بود چه اثرات جاذبه ایی رو زمین داشت اصلا ولش کن همه این دروغا رو به خورد ما دادن تا کنترل ما رو داشته باشند فراماسونری های لعنتی. حالا دوست عزیز شما که به زمین کروی باور داری چرا به خودت گرفتی!!! و بله باید به همه عقاید احترام گذاشت حتی اگه اون عقیده به عقل شعورت توهین کنه.

3. دوست عزیز به نظرم این نظریه احمقانه ترین نظریه ممکن بود تا اینکه ویدئوهای مورد نظر رو دیدم خیلی احمقانه است ولی انفدر منطقی و غیر قابل انکار که نمی شه ازشون گذشت ادم و به شک می اندازه . پیش نهاد می دم اول فیلمهایی که در مورد نبودن انحنا زمین هست نگاه کنی در هر حال حنما یه چیزی هست که این همه ادم که بعض هاشون هم باسواد و دانشمند هستند پیرو ان نظریه شدند مثلا دیدن کشتی کنار ساحل با دوربین که نباید ببنشش به خاطر انحنا زمین و استفاده ناسا از دوربینهایی که عکس و ۳۶۰ می کننند کاملا گرد همه اینهابرای افراد عادی که نمی تونند و امکانات کافی ندارند که این ازمایشات رو رد کنند قابل باور می شه بازم میگم احمقانه است

1. خیلی ساده است،
      اگر زمین دیسک بود دیگر قطبی وجود نداشت زیرا چرخش زمین در فرض دیسک بودن زمین باعث می شد که خورشید به همه ی سطح آن به صورت یکسان بتابد ، یا حتی اگر زمین دیسک باشد پس لبه ی آن دیسک کجاست؟

1. منم همین طور فکر می کردم ولی نظریه اش برای اینها جواب داره . زمین مثل سکه است قطب شمال در مرکز و قطب جنوب همه لبه ها می شه گفتم که رو نظریه کار کردن زمین مرکز عالم هست وثابت و خورشید و ماه با چرخیدن و دور شدن از مرکز زمبن که قطب شمال هست باعث اییجاد فصلها می شن من فقط دلیل کسوف و خسووف رو تو این نظریه نفهمیدم . ولی گفتم که ازمایشاتی که درمورد انحنا زمین انجام دادند من نتونستم توجیه کنم ﴿ انحنا زمین نیاید بزاره ما اجسامی که زیر افق می رن رو ببینیم ولی با دوربین اون اجسام دیده میشن )من خودم هنوز فرصت نکردم ازمایش کنم این قضیه فکر ادم رو بهم میزنه یه سرچ فارسی هم نظریه زمن تخت رو بکنید فیلمهاش تو اینترنت هست

1. سلام ببین زمین خیلی وسیعه ازروی سطح زمین نمیشه باچشم یادوربین انحنای زمین رودید فقط با فاصله گرفتن زیاد ازسطح زمین میشه انحنا رو دید اینا همش دلیلهای غیر علمی میارن وچون میخوان حرف خودشونو به کرسی بنشونن این توجیهات بیهوده رو میارن پس اگه زمین انحنا نداره چجوری خورشید وقت طلوع از پایین زمین میاد بالا اوج میگیره وهنگام غروب به نظر میاد میرسه به زمین ومحو میشه که این دلیل کرویت زمینه اگر اینجوری نبود پس خورشید هنگام طلوع وغروب کاملا میومد روی سطح زمین وهمه چیزو ذوب میکرد واینکه خورشید هم میره زیرخط افق. آیا میشه بادوربین یا تلسکوپ دیده بشه ؟؟ امکان نداره

4. یکی از احمقانه ترین تئوری هایی که یک انسان میتونه بهش باور داشته باشه.جالبه که اونا اعتقاد دارن زمین یه سقف کریستالی داره و ستاره ای وجود نداره،بلکه اون چیزی که ما اسمشو ستاره میزاریم حاصل سو سو زدن سقف کریستالی زمینه :).اصلا از صد ها دلیل علمی و تجربی که نظریاتشون رو رد میکنه بگذریم.خیلی راحت میشه به طور تجربی با یک اسلحه ی تک تیرانداز کروی بودن زمین و چرخشش رو اثبات کرد.انحنای زمین و جهت چرخش زمین دوتا از فاکتور هایی هستن که اسنایپر ها تو شلیکاشون مورد توجه قرار میدن.پیشنهاد میکنم تو اینترنت سرچ کنید و خودتون ببینید که چطوری انحنای زمین و جهت چرخشش رو شلیک تاثیر میزاره.

1. پس چطوره توی سازه‌های مهندسی عملا انحنای زمین مدنظر قرار نداره؟ بعدشم اصلا گیریم که اسنایپر قوس زمین رو مدنظر قرار میده… چجوری میخواد تیر رو به صورت قوس دار شلیک کنه؟ تیر صاف حرکت میکنه حالا چه زمین گرد باشه چه نباشه… درضمن شلیک گلوله اونقدر برد نداره که بخوای باهاش قوس زمین رو توجیه کنی