بیگ بنگ: زمین یک گوی است. ما برای هزاران سال است که از این واقعیت ساده خبر داریم. به محض اینکه اتحادیه شوروی سابق در سال 1957 ماهواره اسپوتنیک 1 را به فضا پرتاب کرد و به دور کل دنیا چرخید، این واقعیت تایید شد. با این حال، گروهی از افراد محلی در فضای اینترنت پیدا شده‌اند که بر تخت بودن زمین اِصرار دارند و به آنها زمین-تخت‌گرایان گفته می‌شود.

mYgGsgUeqbMMYbZbTKuPبه گزارش بیگ بنگ، این افراد به واقعیتی که در بالا اشاره شد، نگاه تردیدآمیزی دارند. زمین-تخت‌گرایان تلاش‌های بسیار چشمگیری برای ارائه توضیحات آلترناتیو در خصوص رفتار زمین در صورت گِرد بودن انجام دادند. اما مشاهدات ما انسان‌ها دربارۀ این سیاره در طول چند هزار سال گذشته به خوبی نشان از گِرد بودن زمین دارد. با این حال، اگر زمین واقعا تخت بود، رفتارش دچار تغییر می‌شد؛ برخلاف سیاره‌ای که در حال حاضر در آن سکونت داریم. در حقیقت، بشر و هیچ چیز دیگری وجود نمیداشت.

«دیوید استیونسون» سیاره‌شناس در کلتِک، پاسادنای کالیفرنیا گفت: «برای اینکه یک جرم کیهانی به شکل یک دیسک در آید و نَه یک گوی، باید آن را با سرعت بسیار زیادی بچرخانید. متاسفانه، این امر سیاره را نابود کرده و آن را به ذرات ریزی تقسیم می‌کند.» در دهه 1850 میلادی، اخترشناس «کلرک ماکسول» با زبان ریاضی نشان داد که شکلِ دیسک مانندِ سخت و جامد را نمی‌توان پیکربندیِ پایداری در کیهان به شمار آورد. او حلقه‌های زحل را در کارش بررسی کرده بود. تحقیقات ماکسول این پیش‌بینی را انجام داد که حلقه‌های زحل از تعداد فراوانی از ذرات کوچک و از هم جدا ساخته شده‌اند؛ و البته حق با او بود. محاسبات ریاضی او توضیح می‌دهد که چرا هیچ دیسکی به اندازۀ یک سیاره وجود ندارد که در اطراف کهکشان شناور باشد.

برای اینکه زمین بدون چرخشِ خیلی سریع تخت باشد، به جادو و یا شاید فشار کهکشانی عظیمی نیاز است. در هر حالت، زمینِ تخت نخواهد توانست برای مدتی طولانی دوام بیاورد. در عرض چند ساعت، نیروی جاذبه با اِعمال فشاری بی‌سابقه آن را به یک گوی تبدیل می‌سازد. جاذبه به طور یکسان از همه جهات فشار وارد می‌کند؛ لذا توضیحی است برای این مطلب که چرا سیاره‌ها گوی مانند هستند (بسته به سرعت چرخش سیاره، آن نیروها شاید علیه جاذبه کار کنند تا مقداری برآمدگی در استوا ایجاد شود). ماکسول در محاسبات ِ ریاضی خود نشان داد که زمینِ دیسک مانندِ سخت و پایدار تحت شرایط حقیقی جاذبه غیرممکن است.

به محض اینکه از شر جاذبه خلاص شوید، دیگر هیچ چیزی در زمین تابعِ اصول منطقی نخواهد بود. اتمسفر؟ نابود می‌شود، زیرا با جاذبه است که به زمین چسبیده است. جزر و مد؟ از بین می‌رود. کِشش گرانشی ماه است که جزر و مد را پدید می‌آورد؛ بر اقیانوس‌ها تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود برآمدگی داشته باشند و متورم شوند. خود ماه؟ این هم از بین می‌رود، زیرا جاذبه در همه توضیحات مربوط به وجود ماه دخیل است. در مقبول‌ترین سناریو، ماه زمانی ایجاد شد که جرمی به اندازه سیاره به زمینِ اولیه برخورد کرد؛ آثار مخروبه حاصل از این برخورد به واسطه جاذبه زمین گیر افتاد. یکی دیگر از سناریوها اعلام میدارد که ماه و زمین در زمان یکسانی به وجود آمدند (بار دیگر، به پاس جاذبه).

محاسبات ساده

جاذبه در ساختارِ لایه لایه‌ی زمین هم نقش دارد؛ بطوریکه چگال‌ترین مواد به هسته سقوط می‌کنند و مواد سبک‌تر گوشته را تشکیل می‌دهند. در حالیکه، سبک‌ترین مواد در ایجاد پوسته ایفای نقش می‌کنند. بدون این ساختار لایه لایه، سیاره ما رفتار بسیار متفاوتی از خود نشان میدهد. برای مثال، هسته بیرونی و مایع مثل یک آهنربای دینامیکی غول‌پیکر عمل می‌کند. ماحصل این کار، ایجاد میدان مغناطیسی سیاره است. میدان مغناطیسی در محافظت از اتمسفرِ سیاره در برابر اثرات ویرانگر بادهای خورشیدی نقش کمکی چشمگیری دارد. پس از اینکه میدان مغناطیسی سیارۀ مریخ در چهار میلیارد سال پیش دچار تزلزل شد، بادهای خورشیدی، اتمسفر این سیاره را نابود کردند.

earth gpn x
عکسی از کره زمین که فضانوردان آپولو 17 گرفتند.

«جیمز دیویس» ژئوفیزیکدان در رصدخانه لامونت-دوفرتی دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک گفت: «اگر زمین تخت بود، صفحات تکتونیکی هم  کارایی خود را از دست می‌دادند. وقتی محاسبات را انجام میدهید– مثلا اگر این صفحه اینقدر حرکت می‌کند و آن صفحه فلان قدر، باید آن را روی یک گوی انجام بدهید. اگر فرض کنید یک صفحه است، به جواب درست نخواهید رسید؛ یعنی جوابی که با مشاهدات ِ جهان واقعی همخوانی داشته باشد.

زمین-تخت‌گرایان توضیحات مختلفی برای مقدور بودن این مشاهدات در سیاره تخت ارائه می‌کنند. دِیویس در ادامه اظهار داشت: «مشکل اینجاست که این توضیحات هیچ پایه و اساسی در واقعیت فیزیکی یا ریاضی ندارند. وقتی ماکسول در دهه 1850 پیش‌بینی کرد که حلقه‌های زحل از ذرات کوچکِ فراوانی ساخته شده است، از این دانش عمومی استفاده کرد که جاذبه و نیروهای چرخشی چگونه کار می‌کنند. در واقع، مقاله‌‌ وی عمدتا از معادلات ریاضی تشکیل شده بود. اما فرضیات زمین-تخت‌گرایان اینطور عمل نمی‌کند.»

دیویس اینطور ادامه داد: «در جهان‌بینیِ زمینِ تخت، توضیحات مختلفی برای پدیده‌های مختلف بصورت گلچین انتخاب می‌شود. در زندگی واقعی، زمین و ماه هر دو بنابه دلیل یکسان گِرد هستند: جاذبه. زمین-تخت‌گرایان باید توضیحات مستقلی برای هر دو ابداع کنند و این توضیحات مستقل غالبا یکدیگر را نقض می‌کنند. نظریه علمی اینطور کار نمی‌کند. اگر بتوانیم هزار مشاهده را با یک نظریه توضیح بدهیم، یک نظریه ساده، این بهتر از توضیحِ هزار مشاهده با هزار نظریه است.

ترجمه: منصور نقی‌لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: livescience.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

10 دیدگاه

  1. پیشبینی خسوف و کسوف توسط مدل کروی اون هم برای دهها سال آینده صحه بر این مدل میزاره و مهر بطلانی بر مدل زمین تخت است

  2. دوستان تخت گرا عزیز
    یکم دلیل و منطق بیارید
    دلایل شما همش پایه و اساسش نظریه هستش
    اصلا علمی یا منطقی نیست.
    این در حالی است که با چند تا آزمایش میتونید به خودتون ثابت کنید که زمین کرویه
    ازمایشاتش رو خودم انجام میدم ویدیو هم میگیرم
    ثابت میکنم که کرویه

  3. زمین تخت گراها هیچی از ریاضیات و منطق و فیزیک و کامل تر بگم از علوم اصلی هیچی سردرنمیارن و فقط به علت تعصب به زمین تخت باور دارن و وقتی هم با علم نمیتونن فرضیه شون ور ثابت کنن میرن سراغ مذهب و دین . واقعا باعث تاسفه انسانی که 4 میلیون سال طول کشیده فرگشت یافته به همچین چیزی باور داشته باشه

  4. یک مثال نقض دیگر این است که اگر زمین دیسک تخت باشد طبق محاسبات ریاضی میتوان نشان داد که کماکان باز هم مرکز جرم آن در وسط دیسک باقی خواهد ماند. حال اگر شما در حوالی لبه دیسک باشید و یک جرم را تحت سقوط آزاد از ارتفاع زیاد قرار دهید خط سقوط به طرف مرکز جرم تمایل پیدا میکند و با خط قائم بر منحنی سطح دیسک زاویه میسازد. در حالی که در یک جسم کروی همیشه خط امتداد سقوط بر خط عبوری از مرکز منطبق بوده و زاویه آن صفر است.

  5. کوچکترین منطقی علمی و ریاضیاتی پشت این موضوع وجود نداره و در کمال تعجب من دیدم یه مهندس برق از یکی از دانشگاه های خودمون داشت میگفت زمین تخته!

    1. متاسفانه این دیدگاه بین افراد تحصیلکرده هم خیلی خیلی زیاد شده. من امروز با یکی از با دانش ترین افراد کشورمون در حوزه تحلیل داده ناهار میخوردم، بین حرفاشون متوجه شدم که به زمین تخت اعتقاد دارن. اصلا نمیتونستم باور کنم!

  6. سلام دوستان
    این نظریه زمین تخت ، تحت افکار مذهبی در جنوب کالیفرنیا رشد کرده و به لطف وجود یوتیوب طرفدارهایی هم تونسته جمع کنه
    نمیخوام اونا رو قضاوت کنم ولی طبق بررسی که خودم انجام دادم متوجه شدم هیچ تحقیق علمی و یا آزمایش دقیقی برای اثبات ادعاشون انجام ندادن
    بیشتر به عبارات کتابهای دینی استناد کردن
    همین

  7. ساده ترینش،ماه توی استرالیا برعکس دیده میشه!
    بدترین بخشش اینه میگن ذهنتون رو به یه احتمال باز کنید در حالی که…!