بیگ بنگ: مشتری اینجاست! این ویدیوی برجسته که از مدار پریجاو 11 (perijove) ضبط شده سیاره مشتری را نشان می دهد. در واقع این یازدهمین باری است که فضاپیمای جونو ناسا از زمان رسیدنش به مدار مشتری در سال 2016 از نزدیک ِ این غول گازی عبور کرده است.

این ویدیوی تایم‌لپس که از لحاظ رنگی ارتقا پیدا کرده تقریبأ چهار ساعت را پوشش می دهد و با 36 عکسی درست شده که توسط دوربین جونو به ثبت رسیده است. این ویدیو با مشتری آغاز می شود و با نزدیک شدن جونو از سمت شمال به سمت بالا می رود. وقتی جونو به نزدیکترین چشم‌اندازش می رسد – از حدود 3500 کیلومتر بر فراز ابرهای مشتری – این فضاپیما سیارۀ بزرگ مشتری را با جزئیات خارق‌العاده‌ای نشان می دهد. جونو از مناطق روشن و کمربند تاریکِ ابرها که به دور سیاره می چرخد و همچنین طوفان‌های دایره‌ای چرخشی بیشمار عبور می کند که بسیاری از آنها بزرگتر از طوفان‌های سیارۀ زمین هستند. سپس جونو از این مسافت که اکنون ابرهای غیرعادی را در شمال مشتری نشان می دهد، دور می شود. برای استفاده از داده‌های علمی، کاوشگر جونو در آیندۀ نزدیک به حدی به مشتری نزدیک می شود که دستگاه‌هایش بخاطر نزدیکی بیش از حد در معرض اشعه قرار می گرد و از کار می افتند. به همین دلیل، مأموریت جونو طوری برنامه‌ریزی شده تا در میانۀ سال 2018 در مدار پریجاو 14 به اتمام برسد، یعنی در نهایت این فضاپیما به سمت ِ اتمسفر مشتری غوطه‌ور شده و ذوب می شود.

سایت علمی بیگ بنگ/ منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. مرسی که مارو نصف شب دیوونه میکنی !!!! کی با دیدن این فیلم دیگه خواب میاد به چشمش.بهرحال بسیار زیبا بود واقعا ممنون از سایت زیبای بیگ بنگ و نویسنده محترم