بیگ بنگ: فهرست مسیه شامل 110 جرم و موجود آسمانی شگفت‌انگیز می باشد که توسط شارل مسیه (Charlez Messier) ستاره‌شناس فرانسوی گردآوری شده است. بعضی از این اجرام، سحابی و بعضی دیگر کهکشان‌ها و خوشه‌های ستاره‌ای باز و بسته هستند. در این کتاب این اجرام با جزئیات دقیق و تصاویر با کیفیت معرفی شده‌اند. در بخش توضیحات و اصطلاحات نیز با برخی از مهمترین نکات اخترشناسی آشنا خواهید شد.

hubblemessiercatalogcollageاجرام مسیه
نام: Messier Objects
مولف: میلاد اسکندردوست
ویراستار علمی: سمیر  الله‌وردی
موضوع: نجوم، ستاره‌شناسی
تاریخ انتشار: شهریور ۱۳۹۸
تعداد صفحه: 136
وب‌سایت منتشر کننده: bigbangpage.com
قیمت: 17500 تومان
نسخه PDF

علاقه‌ی شارل مسیه به آسمان شب با دیدن یک دنباله‌دار بسیار درخشان در دوران نوجوانی‌اش شکل گرفت. او پیش از این و در سن یازده سالگی و پس از فوت پدرش مجبور به ترک تحصیل شد. اما پس از آن که در ۲۱ سالگی در نیروی دریایی فرانسه مشغول به کار شد توانست کار با ابزارهای نجومی را یاد گرفته و رصدگری ماهر شود. مسیه با مهارت‌هایی که کسب کرد توانست در رصدخانه‌ای در پاریس مشغول به کار شود. جایی که می‌توانست علاقه‌ی قدیمی خود، یعنی دیدن دنباله‌دارها، را دنبال کند و موفق به کشف چندین دنباله‌دار نیز شد.

خـرید — دانـلود این کـتاب از لـینک زیـر

اما داستان مسیه و فهرست اجرام غیرستاره‌ای‌اش در سال ۱۷۵۸ آغاز شد. او در حالی که مشغول رصد دنباله‌داری بود جرمی شبیه به یک دنباله‌دار را در صورت فلکی ثور مشاهده کرد. رصدهای بعدی او نشان داد که این جرم برخلاف دنباله‌دارها در آسمان حرکت نمی‌کند و موقعیتش نسبت به ستاره‌های اطراف در طول زمان ثابت است. او برای این که دیگر رصدگران این اشتباه را تکرار نکنند مشخصات این جرم را ثبت کرد و شروع به تدوین فهرستی از اجرام شبیه‌ به دنباله‌داری کرد که رصدگران دنباله‌دارها باید آن‌ها را نادیده می‌گرفتند.

اولین جرم فهرست مسیه که امروز آن را با نام M1 یا سحابی خرچنگ می‌شناسیم در واقع یک سحابی بازمانده از انفجار ابرنواختری است. در حالی که مسیه در آن روزگار از ماهیت این جرم بی‌خبر بود. مسیه تا زمان مرگش در سال ۱۸۱۷ به تکمیل این فهرست ادامه داد. البته او اجرامی را که دیگر اخترشناسان آن‌ها را کشف کرده بودند نیز به این فهرست اضافه کرد. اما بسیاری از اجرام پرنوری که در نیمکره‌ی جنوبی آسمان جای گرفته‌اند از چشم او و همکارانش که از اروپا آسمان را رصد می‌کردند، دور ماندند. فهرست مسیه بعدها و در قرن بیستم بازنگری شد و با اضافه شدن چند جرم دیگر تعداد اجرام حاضر در لیست به عدد ۱۱۰ رسید.

تقریبا تمام اجرام فهرست مسیه را می‌توان با تلسکوپ‌های کوچک آماتوری رصد کرد و جزئیات برخی از آن‌ها در تلسکوپ‌هایی با دهانه‌ی بزرگ‌تر، که کماکان در رده‌ی تلسکوپ‌های آماتوری‌اند،‌ خیره‌کننده است. این نکته فهرست مسیه را به یکی از معروف‌ترین لیست‌های اجرام غیرستاره‌ای در بین منجمان آماتور تبدیل کرده است.

سایت علمی بیگ بنگ: bigbangpage.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه