بیگ بنگ: سازمان فضایی آمریکا، ناسا اعلام کرد یک گروه چهار نفره از دانشمندان و فضانوردان از روز جمعه ۲۶ ژانویه برای شرکت در سفری شبیه‌سازی شده به مریخ، راهی یک زیستگاه در مرکز فضایی جانسون در هیوستون شدند.

Untitled

“کامک عبادی” دانشمند ایرانی به همراه آبیشک باگات، سوزان هیلبیگ و آریانا لوتسیچ وارد یک زیستگاه شدند تا 45 روز مانند فضانورد مریخ، کار و زندگی کنند. دانشمندان در این مدت قرار است چگونگی سازگاری خدمه با انزوا، محصور شدن و شرایط کاری را که فضانوردان در طول ماموریت‌های آینده فضایی تجربه خواهند کرد، مطالعه کنند.

“کامک عبادی” در این باره گفت: «این سفر شباهت بسیار زیادی به سفر واقعی به مریخ دارد، هدف ناسا از انجام این آزمایش این است که بتواند تا پایان دهه ۲۰ سفر انسان به ماه و تا پایان دهه ۳۰ سفر بشر به مریخ را بدون کوچکترین اشکالی، محقق کند.»

این ماموریت نخستین مورد از چهار ماموریت شبیه‌سازی شده به مریخ است که در سال ۲۰۲۴ انجام خواهد شد. هر ماموریت شامل خدمه متفاوتی متشکل از چهار داوطلب تحقیقاتی است و ماموریت نهایی قرار است در ۱۶ دسامبر امسال به پایان برسد.

“کامک عبادی” مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه بین‌المللی فلوریدا دریافت کرد. سپس موفق به اخذ مدرک دکترا خود در رشته اِدراک رباتیک از دانشگاه سانتا کلارا و فوق دکترای خود را در همین رشته از موسسه فناوری کالیفرنیا دریافت کرد.

در میان سابقه کاری طولانی دکتر عبادی می‌توان به دو سال فعالیت وی به عنوان مهندس خودروهای خودران رنو-نیسان و بیش از ۴ سال فعالیت به عنوان دستیار آموزشی در برنامه‌های تحصیلات تکمیلی دانشکده مهندسی دانشگاه سانتا کلارا اشاره کرد.

وی تکنسین رباتیک در بخش سیستم‌های ادراک هوایی در آزمایشگاه پیشرانه جت(JPL) ناسا است. تحقیقات دکتر عبادی، در درجه اول بر روی ادراک ربات، محلی‌سازی سه‌بعدی و نقشه‌برداری همزمان برای سیستم‌های مشارکتی چند عاملی در محیط‌های نامساعد که قابلیت استفاده از جی‌پی‌اس(GPS) در آنجا وجود ندارد و محیط‌های تخریب‌شده ادراکی، سازه حرکتی و یادگیری ماشین برای تشخیص اشیا و تقسیم‌بندی معنایی متمرکز است.

شما حاضرین تو این آزمایش شرکت کنید؟ ۴۵ روز بدون اینترنت و بدون ارتباط با عزیزانتون و دنیای بیرون؟