بیگ بنگ: محققان دانشگاه اوهایو می‌گویند ممکن است روزی رمزگشایی پیام بیگانگان تنها توسط محققان و دانشمندان قابل انجام نباشد و نیاز به مشارکت بسیاری از شهروندان داشته باشد.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، “شری ولز-ینسن”، یک زبان شناس در دانشگاه “بولینگ گرین” اوهایو می‌گوید: کار زبان شناسان، ریاضی‌دانان و دانشمندان حرفه‌ای به احتمال زیاد برای رمزگشایی از یک رمز و راز کیهانی کافی نخواهد بود. وی افزود: ما باید از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم. ما به همه نیاز داریم و باید مجموعه‌ای از معانی را برای هر پیامی که دریافت می‌کنیم، دریابیم.

دانش شهروندی(Citizen science) پژوهش‌های علمی است که تمام یا بخشی از آن توسط محققان مبتدی و یا غیرحرفه‌ای انجام می‌شود. دانش شهروندی گاهی اوقات با عنوان «مشارکت عمومی در پژوهش‌های علمی»، «نظارت مشارکتی» و «اقدام‌پژوهی مشارکتی» نیز توصیف می‌شود. شهروندان دانشور در یکی از مهم‌ترین و پرهزینه‌ترین مراحل تولید علم، یعنی جمع‌آوری داده‌های محیطی، نقشی اثرگذار ایفا می‌کنند.

آزمایشی که اخیرا توسط “ولز-ینسن” انجام شده نشان می‌دهد که چرا ما ممکن است نیاز به قدرت متمرکز انسانی داشته باشیم. او به دانشجویان کالج، چندین پازل که به شیوه “Lincos” که زبانی طراحی شده برای درک توسط موجودات فرازمینی هوشمند است، ارائه کرد. دانشجویان چیزهای ساده مانند توابع اساسی ریاضی را به سادگی دریافتند، اما وقتی مفاهیم پیچیده‌تر می‌شدند، شرایط سخت شد.

به عنوان مثال، “ولز-ینسن” معادله محیط دایره را به زبان “Lincos” به دانشجویان ارائه داد و با جواب‌های مختلف و عجیبی روبرو شد. برخی برداشت احساسی داشتند و آن را “جهان” معنی کردند؛ برخی از آنها نیز مخالف را انجام دادند و گفتند “بی نهایت”. تازه این پیامی است که توسط یک انسان نوشته و توسط یک انسان دیگر خوانده شده است. بدون شک بسیار دشوار خواهد بود که چیزی را که توسط موجودات فرازمینی نگاشته شده، کشف کنیم. چرا که هیچ تاریخ فرهنگی یا تکاملی مشترک با ما ندارند و ممکن است به احساسات مختلفی برای درک محیط و ارتباطاتشان متکی باشند و احتمالا از لحاظ فناوری پیشرفته‌تر از ما هستند.

ولز-جنسن می‌گوید: به احتمال زیاد، ما باید در خلال یک پروژه علمی گسترده دانش شهروندی، به فهم پیام‌های بیگانگان در آینده دست بزنیم. شانس موفقیت ما با این کار بسیار افزایش می‌یابد، اگر همه ما کمی از پیام‌ها را دریابیم، مهارت‌های تفکر جمعی ارتقا می‌یابد و درک ما از طبیعت و نحوه کارکرد آن افزایش پیدا می‌کند. این زبان‌شناس در نظر داشت تا نتایج خود را در روز شنبه (26 مه) در یک کارگاه آموزشی در کنفرانس بین‌المللی توسعه فضایی(ISDC 2018) در لس‌آنجلس ارائه دهد. اما به دلایلی لغو شد. کار اصلی خانم “ولز-ینسن” اثبات این موضوع است که زبان یا حداقل برخی از عناصر ضروری زبان ممکن است در سراسر کیهان قابل فهم باشد.

“نوام چامسکی” زبان‌شناس معروف اغلب گفته است که اگر یک مریخی به زمین سفر کند، فکر می‌کند که همه ما به گویش‌هایی از یک زبان واحد صحبت می‌کنیم، زیرا همه زبان‌های زمینی یک ساختار اساسی مشترک دارند. اما اگر بیگانگان زبان داشته باشند، آیا مشابه زبان ما خواهد بود؟ این یک سوال بزرگ است. کمبود دانش ما درباره ریشه‌های زبان بشری و دشواری استقرا از یک نمونه، موجب پیچیدگی این بحث است. با این حال، زبان نهنگ‌ها ممکن است برای افزایش نمونه زبان‌های سیاره ما به دو نمونه، به اندازه کافی پیچیده باشد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه