بیگ بنگ: “فرانک روبیو” فضانورد آمریکایی ناسا و دو فضانورد روس پس از گذراندن بیش از یک سال در فضا، امروز به زمین بازگشتند.

space

فضاپیمای روسی سایوز “فرانک روبیو” و دو فضانورد بنام‌های “سرگئی پروکوپیف” و “دیمیتری پتلین” را به زمین رساند. این فضانوردان در ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۲ با یک سایوز به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شدند. آن‌ها قرار بود یک دوره استاندارد شش ماهه را در مدار بگذرانند، اما سایوز آن‌ها در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۲ دچار نقص فنی شد.  این وسیله نقلیه برای پرواز سه نفره به خانه، ناامن تلقی شد و فضانوردان تا جایگزینی خدمه و راه‌اندازی سایوز دیگر مجبور به اقامت در فضا شدند.

Expedition Soyuz Landing

“روبیو” با اقامت ۳۷۱ روزه در فضا، اکنون رکورد آمریکا برای طولانی‌ترین پرواز فضایی مداوم را در اختیار دارد و رکورد ۳۵۵ روزه تعیین شده توسط مارک وندهی ناسا را شکست. “روبیو” در مصاحبه‌ای با برنامه «صبح بخیر آمریکا» شبکه ABC گفت: «باعث افتخار است که به یکی از افرادی تبدیل می‌شوم که یک سال را در فضا سپری کرده است. مطمئناً این رکورد به‌زودی دوباره شکسته خواهد شد.»

Untitled

همچنین پروکوپیف و پتلین، پنجمین و ششمین فضانورد روسی هستند که یک سال را در فضا سپری کرده‌اند، اما آن‌ها برای اولین‌بار این کار را در ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام داده‌اند. «موسی ماناروف»، «ولادیمیر تیتوف» و «والری پولیاکوف»، فضانوردان دوران شوروی، هر کدام بیش از ۳۶۵ روز در ایستگاه فضایی سابق میر حضور داشتند. “والری پلیاکوف” که در سال ۲۰۲۲ درگذشت، رکورد طولانی‌ترین مأموریت فضایی را با ۴۳۷ روز حضور در فضا از آن خود کرده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: space.com , NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.