روشی جدید برای ترمیم آسیب نخاعی

بیگ بنگ: یک فناوری جدید به نام «ای – دیورا» با یک آزمایش موفقیت آمیز نشان داد این امکان وجود دارد سلول‌های عصبی قطع شده یا آسیب دیده اعضا را بتوان با کاشت گیرنده، دوباره به سلول‌های نخاع مرتبط کرد.

e-dura-featبه گزارش رادیو فردا، این کاشت گیرنده عصبی خصوصیت‌ هایی دارد که بدن آن را پس نمی‌زند. «استفانی لاکور» مدیر اجرای این پروژه در موسسه پلی‌‌تکنیک فدرال لوزان، می‌گوید: «ارتباط با سلول‌های عصبی و کاشت گیرنده‌ها ممکن است ولی بدن آن را پس می‌زند. چون عضو کاشت شده رفتاری مثل بافت بدن ندارد و به همین دلیل عفونت پیش آمده و عضو پس زده‌ می‌شود.»

وی می‌افزاید: «ما نوعی گیرنده قابل کاشت توانستیم بسازیم که هم نرم است، هم قابلیت انعطاف دارد و هم مانند ماهیچه کش می‌آید. این گیرنده می‌تواند هم محرک الکتریکی و هم محرک شیمیایی را منتقل کند.» تیم تحقیقی توانست با کاشت این گیرنده، توان راه رفتن به موش‌های مورد آزمایش که قطع نخاع شده بودند، باز گرداند. پس از کاشت و بعد از چند هفته تمرین، موش‌هایی که قطع نخاع بودند، توانستند دوباره راه بروند. «جان هانت»، رییس بخش مهندسی درمانی دانشگاه لیورپول هم گفته این تحقیق اجازه می‌دهد افقی تازه به سمت بهبود بیماران با اختلال نخاعی، گشوده شود.

e-duraاین گیرنده می‌تواند بدون ایجاد هیچ‌گونه آسیبی به نخاع وصل شود، و پیام‌های ارسالی را به عضو منتقل کند. فناوری «ای دیورا» e-Dura به معنای سخت‌شامه الکترونیک – E-Dura Mater- نام گرفته و رفتارهای بافت‌ های در برگیرنده نخاع را تقلید می‌کند. خانم لاکور در این ویدیو که در شبکه یوتیوب موسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان منتشر شده، به طور کوتاه آن را توضیح داده ومی‌گوید قدم‌ها برای وارد کردن این فناوری به بازار، در حال برداشته شدن است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: thehigherlearning , telegraph

1. آرش گفت:

بهترین خبری که تو این سایت خوندم

2. رهام گفت:

این خبری فوق العاده است به خصوص وقتی که از نزدیک با بیماران قطع نخاعی برخورد داشته باشید.

البته فراموش نکنیم موشهایی رو که قطع نخاع شدند …