بیگ بنگ: بر اساس برخی محاسبات، حلقه های کشتزار هر هفته در گوشه ای از دنیا پدید می آیند. الگوها و حلقه‌ های عجیب و غریب به طرز راز آلودي شبانه در مزارع کشاورزان ایجاد می شوند که بهت و حیرت مردم محلی و رسانه‌های خبری را در پی دارد. حلقه ها عمدتا در کشور انگلستان یافت می شوند، اما در طی دهه های اخیر شاهد به وجود آمدن آنها در چند کشور دیگر نیز بوده ایم. سوال این است که چه کسی یا چه چیزی حلقه ها رو درست می کند؟

این حلقه کشتزار 238 متری در سال 2001 در یکی از مناطق دوردست ميلک هیل ويلتشير انگلیس مشاهده شد. این طرح پیچیده از 409 حلقه تشکیل یافته است که الگویی به نام الگوی دو یا شش بخشی دارد، الگوی فوق الذکر نقشی متشکل از سه مارپیچ مرتبط با همدیگر می باشد.
این حلقه کشتزار 238 متری در سال 2001 در یکی از مناطق دوردست ميلک هیل ويلتشير انگلیس مشاهده شد. این طرح پیچیده از 409 حلقه تشکیل یافته است که الگویی به نام الگوی دو یا شش بخشی دارد، الگوی فوق الذکر نقشی متشکل از سه مارپیچ مرتبط با همدیگر می باشد.

به گزارش بیگ بنگ، بیشتر مردم بر این باورند که خبر حلقه های کشتزار به مدت قرن ها گزارش شده، ادعایی که در بسیاری از کتاب ها و وب سایت های اختصاص یافته به ژانر راز آلود مطرح گردیده است. تنها مدرک آنها قطعه چوبی به جا مانده از سال 1678 می باشد که نشان از یک سری ساقه گندم در این حلقه دارد. برخی دیگر نیز این را به عنوان شاهد عینی دست اول از حکایت حلقه کشتزار به حساب می آورند، اما بررسی های تاریخی مغایر با این ایده هستند.

بعضی مدعی می شوند که نخستین حلقه کشتزار در نزدیکی شهر کوچکی به نام تالی در استرالیا به وجود آمد. کشاورزی در سال 1966 گفت شی پرنده ای را مشاهده کرده که از لجن زار برخاسته و دور شده است. هنگامی که او برای بررسی این پدیده به آن منطقه رفت، با الگوی دایره ای شکلی و چمنزار مسطحي مواجه گشت. او تصور کرد این الگو توسط سفینه متعلق به موجودات فضایی به وجود آمده است. اما تحقیقات پلیس حاکی از آن بود که پدیده ای طبیعی مثل گردباد سهمگین یا کوچک عامل اصلی به وجود آمدن چنین الگویی می باشد. در مطبوعات از آن به عنوان آشیانه های بشقاب پرنده یاد کردند. پس این خبر بیشتر جنبه ی گزارشی از UFO ها دارد تا گزارشی از یک حلقه کشتزار.

در حقیقت، نخستین حلقه کشتزار واقعی در دهه‌ی 1970 میلادی مشاهده شد، زمانی که حلقه ها یکی پس از دیگری در بخش های روستایی انگلیس رویت گردید. تعداد و پیچیدگی حلقه ها به طرز چشمگیری رو به افزایش گذاشت و در دهه‌ی 1980 و 1990 به اوج رسید. حلقه های پیچیده با جزئیات فراوان در این دو دهه به ثبت رسیدند که برخی نشان از معادلات ریاضی پیچیده ای نظیر خط پر پیچ داشتند.

مردم حلقه های کشتزاري را درون مزرعه گندم در کشور سوئیس دیده اند. این عکس در 29 جولای 2007 گرفته شد.
مردم حلقه های کشتزاري را درون مزرعه گندم در کشور سوئیس دیده اند. این عکس در 29 جولای 2007 گرفته شد.

نظریات و توضیحات

بر خلاف سایر پدیده های اسرارآمیز، هیچ شکی نیست که حلقه های کشتزار واقعیت دارند. مدارک دال بر وجود آنها کاملا شفاف و انکارناپذیر است؛ پرسش کلیدی اینجاست که عامل ایجاد این حلقه ها چیست؟ علاقمندان به حلقه های کشتزار نظریات متعددی را در خصوص عامل شکل گیری این الگوها مطرح نموده اند، که برخی موجه و برخی دیگر غیر موجه و مردود بوده اند. یکی از توضیحات رایج در اوایل دهه 1980 میلادی این بود که الگوهای حلقوی اسرار آمیز به صورت تصادفی توسط فعالیت شدید جنسی خارپشت ها به وجود آمده اند. بعضی افراد پیشنهاد کرده اند که حلقه ها تا حدی به دست الگوهای دقیق باد و به شکلی باورنکردنی ایجاد گشته اند. بعضی دیگر هم میدان های انرژی غیر قابل کشف زمینی و نصف النهار را عامل اصلی ایجاد الگوها می دانند.

آن دسته از افراد که از توضیح فرازمینی برای اشاره به الگوها کمک می گیرند، بر این ایده اصرار می ورزند که موجودات فضایی خودشان بطور فیزیکی از طریق بشقاب پرنده ها اقدام به انجام چنین کاری می کنند. عده‌ای دیگر نیز اظهار می دارند که موجودات فضایی الگوها را با استفاده از پرتوهای انرژی نامرئی از فضا پدید می آورند، بدون آن که زحمت سفر به زمین را به خودشان بدهند. اما عده ای هم معتقدند که انسان ها این الگوهای جالب توجه را ایجاد می نمایند و نیروهای فرازمینی نقشی در این کار ندارند: نه به شکلی فریبنده با توسل به حقه های زیرکانه بلکه نوعی نیروی فرا روان شناختی که خودش را در گندم یا سایر محصولات هویدا می کند.
علی رغم وجود نظریه های بی شمار، تنها دلیل اثبات شده و شناخته شده برای حلقه های کشتزار “انسان” می باشد. منشاء این حلقه ها تا سپتامبر 1991 به صورت یک راز باقی مانده بود. در ماه سپتامبر 1991 دو نفر اعتراف کردند که به مدت چندین سال الگوها را با چاشنی شوخی در مناطق مختلف به وجود آورده اند تا مردم فکر کنند موجودات فضایی روی زمین فرود آمده اند. آنان هرگز ادعا نکردند که تمامی الگوها ساخته خودشان بوده چرا که این شوخی بارها توسط سایر افراد تکرار شده است. به هر حال، کار آنان باعث مطرح شدن پدیده حلقه کشتزار گردید.
یک حلقه کشتزار سه انشعابی. از این نماد می توان برای نشان دادن چرخه ها، پیشرفت یا رقابت استفاده نمود.
یک حلقه کشتزار سه انشعابی. از این نماد می توان برای نشان دادن چرخه ها، پیشرفت یا رقابت استفاده نمود.
اکثر محققانی که در زمینه حلقه های کشتزار مشغول به فعالیت اند قبول دارند که فریب کاران برای شوخی با مردم بسیاری از این حلقه ها را به وجود آورده اند. اما آنان همچنین ادعا می کنند که توضیح درصد اندکی از این پدیده خارج از توانشان است. مشکل واقعی اینجاست که علی رغم ایده های تایید نشده توسط تعداد کمی از محققان دال بر اینکه آثار یافته شده در داخل حلقه های کشتزار نشان دهنده ی خصوصیاتی غیر طبیعی هستند، هیچ روش علمي قابل اطمینانی برای تفکیک حلقه های کشتزار واقعی از حلقه های ساخت انسان وجود ندارد.
ویژگی حلقه های کشتزار
از آنجا که موارد استثنایی هم وجود دارد، کلیه حلقه های کشتزار از یک سری خصوصیات مشترک برخوردارند. حلقه های کشتزار همانطور که از نامشان پیداست، همواره در برگیرنده ی حلقه هایی هستند و بندرت اشکالی نظیر مستطیل، مربی یا مثلث مشاهده شده است. اما بعضی از طرح ها حاوی خطوط مستقیم یا منحنی نیز می باشند. شاید شکل حلقوی ساده ترین الگو برای کشیدن نزد آن افراد باشد.

ایجاد شبانه

حلقه های کشتزار در طول نیمه شب ایجاد شده و غالبا صبح روز بعد توسط کشاورزان یا رهگذران رویت می شوند. اگرچه هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که نیروهای فرازمینی یا انرژی های زمینی در طول شب به ایجاد الگوها بپردازند، اما فرصت خوبی برای آن دسته از افرادی به شمار می رود که با ایجاد طرح هایی در تاریکی به ماجراجویی های خود ادامه دهند. شب های ماه کامل از محبوبیت بالایی برای انجام این کار برخور دارند.

خجالت کشیدن از دوربین

حلقه های کشتزار هیچ گاه توسط دوربین ها به ثبت نرسیده اند، به جز مواردی که ماجراجویان اقدام به ایجاد حلقه ها کرده باشند. این ویژگی بر گمانه زنی ها می افزاید. اگر نیروهای زمینی اسرارآمیز دخیل باشند، هیچ دلیلی وجود ندارد فکر کنیم که آنها در صورت ثبت دوربین ها نیز به وقوع نپیوندند. این گفتمان در خصوص توضیحات دیگری نظیر سفینه های فضایی نیز صدق می کند. ماجراجویان تنها چیزی بودند که دوربین ها شکار کرده اند، زمانی که مشغول ایجاد حلقه در مزارع بودند.

این طرح سه پرنده در سوم آگوست 2003 در شهر ويلتشير انگلیس ایجاد شد. این پرنده ها که به پرستو شباهت دارند، حلقه هایی نزولگرا هستند که پشت انتهای بال شان کشیده شده اند.
این طرح سه پرنده در سوم آگوست 2003 در شهر ويلتشير انگلیس ایجاد شد. این پرنده ها که به پرستو شباهت دارند، حلقه هایی نزولگرا هستند که پشت انتهای بال شان کشیده شده اند.

هیچ اثر آشکاری از دخالت انسان نیست

اکثر افراد این را پدیده ای پیچیده و رازآلود تلقی می کنند، اما از دیدگاه منطقی به قضیه نگاه کنیم: ماجراجوياني که درصدد دست انداختن مردم بر می آیند و زمان بسیاری را به ایجاد و طراحی حلقه های کشتزار اختصاص داده اند، هیچ آثاری از فعالیت های خود بر جای نمی گذارند.

دسترسی به جاده ها

حلقه های کشتزار معمولا در مزارعی ایجاد می شوند که دسترسی مردم به آنها آسان بوده و به جاده ها یا بزرگراه ها نزدیک باشند. احتمال رویت آنها در نواحی دوردست با قابلیت دسترسی کم پایین است. به همین منظور، الگوها معمولا یک یا دو روز بعد از شکل گیری توسط عابرین یا رانندگان دیده می شوند.

نظریه های متفاوتی در خصوص عوامل ایجاد حلقه های کشتزار مطرح شده است، از موجودات فضایی گرفته تا الگوهای باد و غیره. اما تمامی آنها فاقد یک عنصر مهم اند: شواهد معتبر. شاید روزی منبعی ناشناخته و اسرارآمیز به عنوان عامل ایجاد حلقه های کشتزار کشف شود، ولی تا آن زمان آنها را در بهترین حالت به عنوان مجموعه ای از آثار هنری عمومی مد نظر قرار خواهند داد.

مترجم: منصور نقی لو / سایت علمی بیگ بنگ

منبع: Livescience.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

27 دیدگاه

  1. من یه کلیپ دارم کا سه تا نور کوچیک میان و این حلقه هارو ایجاد میکنن.. فیلمش هم اصل هست و خیلی هم قدیمی هست.پس نگید فیلمی نیست.. هست شما خبر ندارین…

  2. با تشکر از مطالب خوبتان

    شاید تعدادی از حلقه های کشتزار ،کار انسان نباشد

  3. متاسفانه انگلیسی من خوب نیست.
    دوستان لطفا اگر مطلبی در این خصوص در سایت ها و با رفرنس های علمی معتبر یافتید، ذکر بفرمایید

  4. در بعضی از حلقه های کشتزار در سالهای بعد الگوی حلقه به صورت عدم رشد یا رشد ناقص در همان محل دیده می شد که این نشان دهنده استفاده از یک روش غیر فیزیکی برای ساخت این حلقه ها بوده و از موادی استفاده می شده که اثرش سالهای بعد هم به جا مونده، دلیل عدم شکست ساقه ها و تغییر طول گره ی ساقه هم استفاده از مواد شیمیایی برای ایجاد حلقه ها بوده. در کل به نظر من محتمل تر است که این حلقه ها توسط انسان ساخته شده اند و با توجه به اینکه با گذشت چندین سال حلقه جدیدی گزارش نشده و کسی مسئولیت آنرا به عهده نگرفته، دولت ها پشت این قضیه قرار دارند.

    1. با سلام.بعید بنظر میرسه که این حلقه های کشتزار که عموما طراحی چشمگیری دارند ودر سایز بزرگ ایجاد شدن کار چند انسان و طی چند ساعت باشه.اگه واقعا همه این موارد کار انسان طی مدت زمان کوتاه باشه اینها اعجوبه اند.در ضمن چرا در برابر اینکه میتونه کار فرازمینی باشه اینقدر مقاومت وجود داره.وقتی حتی فضانوردان اپولو هم به دیدن یوفو در ماه اقرار میکنن کلا چرا اینهمه مخالفت در بودنشون وجود داره..

  5. اینکه اکثر اشکال وجه مشترک شباهت به اجرام کیهانی رو دارن جالبه برای من !و هنوز هم نمیتونم باور کنم که این حلقه ها کاری غیر از هنر انسان باشه

  6. از لحاظ علمی انسان توانایی این کارو داره با نقشه کشی و جی پی اس ودستگاه میکروویو برای انقباض ساقه وعدم شکست به طوری که بعد از سرد شدن به همون شکل بمونه، ولی اگر وجود امواج رادیو اکتیو درون محیط و اختلال در گوشی وانتن و غیره … واقعیت داشته باشه بسیار جای تامل داره؟!؟؟

  7. از مخاطبای سایت علمی به این خوبی بعیده همچین نظراتی. دوستان یه ذره فکر کنیم. حیات فرا زمینی هوشمند در اطراف زمین!!! اونم با سفینه و ابزار و دستگاه و امکانات! شما مطمئن باشید که تو کل منظومه شمسی حیات هوشمندی جز انسان وجود نداره. اگه بود دهه ها پیش مشخص میشد. در ضمن چرا فقط تو چند کشور خاص این اتفاقا می افته؟
    توجه داشته باشیم که با ابزار های نقشه برداری میشه به راحتی در عرض چند ساعت این اشکال رو روی زمین ساخت اونم با کمک فقط چند نفر. کافیه قبلا شکل رو کاغذ طراحی شده باشه و بعد شب که شد روی زمین پیاده بشه.
    قطعا کاره انسانه اما قصد و غرض شون می تونه چیزای مختلفی باشه…

    1. خوب نظر شمادر مورد اینکه موجوداتی که این اشکال و ایجاد میکنن ماله ابعاد دیگه ای هستن که برای انسان قابل رویت نیست چی؟

    2. اگه زیست شناسی دوم دبیرستان رو هم خونده بودی میدونستی همین منظومه شمسی سرشار از حیاته

  8. اینکه میگین تنها دلیل ثابت شده انسان هستش . اینو از کجا و با چه مدرکی میگین ؟
    اتفاقا اون دوتا نفری که بعدا اومدن گفتن ما اینکارو کردیم صرفا برا این بود که بیشتر شناخته بشن و اسمشون بره تو رسانه ها و اتفاقا مشخص شد که اصن و اصن نمیتونه کار اون دو نفر باشه.
    در ضمن وقتی تو مزارع داخل اون اشکال قرار میگیری تمام امواج الکترومناطیس قطع میشن و گوشی و اینا اصن آنتن نمیده و حتی تو عملکردشونم اختلال پیش میاد.
    این چطور امکان داره که کار دو نفر باشه که میخواستن با مردم شوخی کنن.
    فک کنم بیشتر شما دارین شوخی میکنین که کار انسان هستش.

    1. این لینکی که فرستاده‌اید واقعا دیدنی و عالی است و به تمامی کسانی که علاقه‌مند به کسب اطلاعات در این خصوص هستند پیشنهاد می‌کنم حتما این را ببینند. ممنون بابت لینکی که فرستادید.

  9. من که میگم توسط مردم انجام میشه تا مزرعه شون معروف شه و روزی هزار نفر بیان برای بازدید ازش پول دربیارن!
    چندتا انسان با داشتن ابزار می تونن توی چند ساعت انجامش بدن
    این پیچیدگی ظاهریش و جدید بودن طرحاش آدمو گول میزنه

    درضمن چرا فقط توی چندتا کشور خاص این اتفاق هست؟ برای فرا زمینی ها که کاری نداره کل کره ی زمین رو طی کنن جاهای مختلف این کارو انجام بدن

    1. به نظر من هر کسی که بخواهد پیامی را انتقال بدهد می‌رود و در جایی که توجه بیشتری به آن موضوع هست پیامش را می‌گذارد. جدا از توجه فرد فرد مردم انگلیس، به گونه‌ای مردم جهان نیز همیشه از گوشه کنار اخباری در خصوص انگلیس دریافت می‌کنند. در ایران نیز یک مورد در سراوان مشاهده شده و به آن توجه کرده‌اند. حدس من این است که از این موارد در ایران بیشتر از یک مورد رخ داده که با بی‌توجهی و اینکه کشاورز فکر کرده فقط قصد مزاحمت و کینه بوده از آن به آسانی گذشته‌اند.

  10. با تشکر از شما، ولی من یه فیلم دیدم که بصورت شبانه از چند شی نورانی گرفته شده که در حال ایجاد این اشکال هستند. بعید به نظر میرسه ساختگی باشه. لینکش رو اگه پیدا کنم میزارم اینجا.
    در ضمن یه مقاله‌ی مفصل در این باره خوندم که یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های حلقه‌های ایجاد شده به وسیله‌ی انسان و عامل ناشناخته رو طریقه‌ی خم شدن ساقه‌ها می‌دونست. بطوری که ساقه‌های خم شده توسط انسان تقریبا بعد از خم شدن شکسته بودند و دیگه رشد نمی‌کردن. ولی برعکس، ساقه‌های خم شده توسط عامل ناشناخته به شکلی عجیب قوس داده شده بودند و باز هم به رشد خودشون ادامه می‌دادن ! انگار که کسی بخواد بدون صدمه زدن به ساقه‌های مفهوم خودش رو برسونه. درضمن در همین مقاله خوندم که در اکثر این مزارع تشعشعات خفیف رادیواکتیو در روزهای بعد وجود داشته. به نظر من که بعیده اینا رو انسان درست کرده باشه. حداقل طرح‌های پیچیده و بزرگش رو که تقریبا محاله بشه در یک شب و توسط چند نفر به این شکل دقیق کشیده بشن !

    1. این تنها جواب منطقی بود که شنیدم، بله موافقم چرا که نیرویی که این اشکال رو ترسیم می کنند کاملا به طبیعت احترام می کذارند و گیاهان رو با تغییر جهت ژنتیکی شکل می دهند که محال ممکنه به دست بشر ساخته بشه

    2. منم همینو شنیدم و بنظرم منطقی تره .محاله کار بشر باشه .حالا ممکنه دو سه تاشو آدما به تقلید درست کرده باشن که جز حلقه ها حساب نمیاد .چرا اونقد عجیبه که یوفوها بخوان با ساکنان زمین ارتباط برقرار کنند؟

  11. از هر دیدی نگاه کنیم بازم عجیبیه که همچین پدیده ای با این حجم از جزئیات درطول کمتر از 24 ساعت روی زمین حکاکی بشه, یا کلا کار انسان نیست, یا هم کسانی که این حلقه ها رو حکاکی میکنند اعجوبه اند!

  12. چند وقت پيش بود يك برنامه مستند از bbc يا شايدم من و تو بود پخش شد دقيقا يادم نيست ، كه در خصوص ماجراجوياني از اين دست افراد بود كه به صورت مستند جلوي دوربين يك طرح رو خلق كردن ، با وسايل ساده ي از قبيل متر و چوب هاي كه با اون ساقه ي غلات رو ميخوابوندن زمين ، و علت دايره بودن تمام طرح ها هم همين اسان بودن ايجاد يك دايره فقط با كمك يك متر دستي بود ، از روي طرح كاغذي با محاسبه فاصله و قطر دايره ها اونها رو رسم كردن ، فقط در زمان طول شب

  13. واقعا جالب و کشف انگیزه!
    چرا بعد از این همه پیشرفت هنوز جوابی برای این پدیده نداریم؟

  14. چیزی که برای من عجیبه اینه که ما در حال کشف سرار کهکشان‌های دیگه هستیم، اما دهه‌هاست که چهار تا دایره روی زمین برامون شدن معما!

    1. اسرار کهکشان های دیگه رو هم کشف نکردیم! همش براساس حدس و احتماله
      یعنی کلا هیچی ازاین جهان نفهمیدیم!

  15. اگر کار انسان باشد که بسیار شگفت انگیزه .ساخت چنین طرحهایی ان هم در تاریکی شب بدون دید از بالا و بدست یک یا دو نفر کاریست بس اعجاب انگیز. کار کار انگلیساست.

    1. نه کار انسان ها نیست من الان ی مستند رو دیدم که می گفت این حلقه های کشتزار گره های رانویدشون افزایش زیادی داشته و هیچ آسیبی ب گیاه نزده در صورتی که این کار اگر با دست انسان صورت بگیره به گیاه آسیب می زنه

  16. چطوری بدون دید از بالا، میشه چنین حلقه هایی رو کشید؟ یعنی تمامی این حلقه ها، حتی اون خیلی قدیمیتر هاش، توسط هلکوپتر و سیستم دوربین های پیشرفته کشیده شده و هماهنگ شده؟ کمی بعید بنظر نمیرسه؟

    1. درسته منم همین دیدگاه رو دارم یکی ابزار رسم چنین اشکالی که اکثرن بیضی ودایره اند و دیگری ایجاد شدن در زمان بسیار کوتاهی مثل یک شبه بوجود اومدن ……..به نظر من نه کار یوفو هاست و نه انسان ….قضاوت با شما