بیگ بنگ: دونالد ترامپ کره شمالی را به چنان حمله سخت و آتشینی تهدید کرده که جهان تاکنون به خود ندیده‌ است،‌و این تهدید آشکار به استفاده از قدرتمند‌ترین سلاح‌های کشتار جمعی آمریکا علیه کره اشاره دارد.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، بسياري از متخصصان تحليل‌گر دفاعي باور دارند خطر يك تقابل هسته‌اي در اروپا شبه‌قاره‌ هند در سال‌هاي اخير افزايش يافته‌است. از سويي ديگر به تازگي 122 كشور عهدنامه سازمان ملل متحد درباره منع سلاح‌هاي اتمي را در نيويورك امضا كرده‌اند، اين معاهده بازدارنده استفاده از سلاح‌هاي اتمي را عليه ديگر كشورها ممنوع مي‌كند و مي‌تواند اولين قدم در مسير احياي تلاش‌ها براي خلع سلاح اتمي باشد. حاميان اين معاهده معتقدند حتي جنگ هسته‌اي بسيار كوچك و منطقه‌اي مي‌تواند فاجعه و بحران انساني جهاني به بار آورد اما از سويي ديگر گروهي از محققان معتقدند عوارض اين سلاح‌ها چنان كه گفته مي‌شود فجيع و شديد نخواهد بود.

اما نتايج تحقيقي جديد نشان مي‌دهد كوچك‌ترين درگيري‌هاي هسته‌اي مي‌تواند براشرايط اقليمي و آب و هوايي زمين تاثيري مخرب به جا بگذارد. بيشترين مطالعه روي سناريوي جنگ هسته‌اي ميان هند و پاكستان صورت گرفته‌است در شرايطي كه 100 كلاهك هسته‌اي كه به نسبت مقياس‌هاي امروزي تعدادي ناچيز است، در مناطق شهري منفجر خواهند شد. بسياري از متخصصان اعتقاد دارند اين سناريو به دليل درگيري‌هاي موجود ميان دو كشور و وجود 220 كلاهك هسته‌اي در اين دو منطقه، امكان‌پذير است.

پيش بيني‌هاي انجام شده از وقوع چنين سناريويي از مرگ 20 ميليون انسان در عرض يك هفته خبر مي‌دهند، مرگ در اثر آلودگي مستقيم راديواكتيو و اين يعني مرگ و ميري بيشتر از مرگ و مير كل جنگ جهاني اول. اما انفجارهاي هسته‌اي مي‌توانند مناطق بسيار وسيعي را نيز به آتش بكشند و اين باعث تزريق حجم كلاني از ذرات معلق و خاكستر به اتمسفر زمين خواهد شد. در سناريوي هندوستان-پاكستان، 6.5 ميليون تن خاكستر به اتمسفر زمين خواهد رفت و مسير نور خورشيد به زمين را مسدود خواهد كرد و به اين شكل دماي سطحي سياره افت خواهد كرد، افتي كه مي‌تواند براي بيش از يك دهه ادامه داشته‌ باشد.

خسارت‌هاي زميني چنين جنگي مي‌تواند به زنجيره غذايي جهاني آسيبي جبران‌ناپذير وارد كند. براساس يك مطالعه علمي، در صورت وقوع چنين سناريويي ميزان توليد ذرت آمريكا طي 10 سال پس از جنگ 12 درصد كاسته خواهد شد. در چين نيز ميزان توليد برنج 17 درصد و ميزان توليد ذرت 16 درصد كاهش خواهد يافت. با در نظر گرفتن اينكه ذخاير غلات جهان كمتر از 100 روز از مصرف جهاني را تامين مي‌كنند، در صورت كاهش ميزان توليد بيش از دو ميليارد انسان در آستانه قحطي و گرسنگي قرار خواهند گرفت. اگرچه جنگ هسته‌اي احتمالي ميان آمريكا و كره شمالي، به دليل محدوديت كلاهك‌هاي كره شمالي، جنگي كوچكتر خواهد بود، اما همچنان مي‌تواند به مرگ انسان‌هاي بسياري بيانجامد و خسارت‌هاي زميني و اقليمي ناشي از آن براي سال‌ها سلامت انسان‌ها را تحت تاثير قرار خواهند داد.

سناريوي جنگ هسته‌اي ميان آمريكا و روسيه فاجعه‌بارتر از ديگر سناريو‌ها است. زيرا بيشتر سلاح‌هاي هسته‌اي روسي و آمريكايي 10 تا 50 برابر قدرتمند‌تر از بمبي هستند كه هيروشيما را به نابودي كشاند. درصورت وقوع چنين نبردي 150 ميليون تن خاكستر به اتمسفر زمين تزريق خواهد شد و چنين حجم خاكستري مي‌تواند دماي زمين را هشت درجه كاهش دهد و آغازگر زمستاني هسته‌اي شود، فصلي كه در آن توليد غذا متوقف شده و اكثيرت نسل بشر با گرسنگي دست و پنجه نرم خواهند كرد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.