بیگ بنگ: کتاب سرآغازها تأثیر نفسگیر زمین زیر پایمان را بر شکل تمدن‌هایمان آشکار می‌کند، از کاشت نخستین بذرها تا برپایی حکومت‌های مدرن.

book

نام اصلی: Origins
نوشته: لوئیس دارتنل
ترجمه: سحر یوسفی _ مانی پارسا
ناشر: فرهنگ نشر نو
موضوع: انسان، تکامل، منشاء
چاپ اول: ۱۴۰۰
تعداد صفحه: 480

دانلود خلاصه کتاب

سیارهٔ زمین چگونه سرنوشت ما را تعیین کرد؟ بر اثر زمین‌ساختِ صفحه‌ای بود که در شرق افریقا محیطی پویا و متنوع پدید آمد تا انسان بتواند در آن ببالد و بعدها همین زمین‌ساختِ صفحه‌ای بود که تعیین کرد تمدن‌های اولیه‌مان را در کجا بنا کنیم.  در این کتاب می‌خواهیم کشف کنیم زمین چگونه به ما هستی بخشید. تردید نیست که زمین به معنای دقیق کلمه به تک‌تک ما هستی بخشیده است، درست به همان‌سان که به تمامی حیات روی سیارۀ زمین هستی بخشیده است.

آبی که در بدن ما جای دارد روزگاری در رود نیل جاری بوده، با باران‌های موسمی بر هند باریده و اقیانوس آرام را درنوردیده است. کربن موجود در مولکول‌های آلی سلول‌های ما را گیاهانی که می‌خوریم از جو استخراج کرده‌اند. نمک موجود در عرق و اشک ما، کلسیم موجود در استخوان‌های ما و آهنی که در خون ماست همه و همه از سایش صخره‌های پوستۀ زمین حاصل آمده. زمین برای ما مواد اولیه‌ای را هم که استخراج و فرآوری کرده‌ایم و و سایل و تکنولوژی‌هایمان را از آنها ساخته‌ایم فراهم آورده است؛ از تبرهای دستی زمخت در دوران پارینه‌سنگی گرفته تا کامپیوترها و گوشی‌های هوشمند امروزی.

فهرست کوتاه مطالب:

1- هستی بخشیدن به ما

2- سرگردان‌های قاره‌ای

3- برتری ِ زیست‌شناختی ما

4- جغرافیای دریاها

5- آنچه با آن بنا می‌کنیم

6- دنیای فلزی ما

7- جاده‌های ابریشم و مردمان استپی

8- ماشین جهانی باد و عصر اکتشاف

9 – انرژی

لینک خرید کتاب

سایت علمی بیگ بنگ: bigbangpage.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.