بیگ بنگ: پژوهشگران برای نخستین بار تغییراتی همیشگی را در حالت ژن در مغزهای بیمارانی که با سندروم دان به دنیا می آیند یافته اند. این یافته ها، ممکن است درمان هایی را برای بیماران سندروم دان به همراه داشته باشد.

fb26.16 brains_0به گزارش بیگ بنگ، یک نفر از هر 691 نفر به سندروم دان مبتلا است و شایع ترین عامل ژنتیکی ناتوانی فکری است که حدود 400000 آمریکایی مبتلا به آن هستند. دلایل اصلی مربوط به رشد و ژنتیک در ناتوانی فکری سندروم دان به طور کامل شناخته شده نیستند. گروهی از پژوهشگران از چند موسسه به رهبری دکتر تاریک حیدر(Tarik Haydar)، استادیار کالبدشناسی و نوروبیولوژی در دانشگاه پزشکی بوستن و دکتر نناند سستان (Nenad Sestan)، پروفسور علوم اعصاب در دانشگاه پزشکی ییل، حالت های ژنی را در نواحی مختلف مغزهای انسان های مبتلا به سندروم دان در زمان رشد و بزرگسالی مقایسه کردند.

آنها کشف کردند که تشکیل ماده سفید در مغز، که عایق فیبرهای عصبی مغز نظیر اکسون ها است، در دوره های رشد از کودکی تا بزرگسالی تغییر می کند. این یافته، با توجه به نظریه فعلی که می گوید بسیاری از تغییرات منجر به ناتوانی فکری پیش از زایمان روی می دهند، دور از انتظار بود. آنها همچنین نشان دادند که ماده سفید در مغز به دلیل نقایص تکاملی خاصی که در یاخته های کم شاخه از ماده سفید در مغز ایجاد می شوند، تغییر می یابد و این تغییر انتقال عصبی را کندتر می کند.

حیدر توضیح می دهد که:« این کشف در مورد تغییرات ژنتیکی که ارتباط درون مغزی را تغییر می دهد از هدفی کاملا جدید برای درمان هایی تازه در مغزهای افراد مبتلا به سندروم دان پرده برداشت.» او اضافه کرد « این یافته ها ممکن است به پژوهشگران امکان دهد که روش هایی را طراحی کنند تا عملکرد مغز را بهبود بخشند و کیفیت زندگی را ارتقاء دهند.» پژوهشگران همچنین بر این باور هستند که این یافته ها می توانند کاربردهای گسترده ای برای افرادی که از سایر ناتوانی های تکاملی نظیر اوتیسم رنج می برند نیز کاربرد داشته باشند. جزئیات بیشتر این پژوهش در ژورنال نورون منتشر شده است.

مترجم: حسین طریقی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: neuroscientistnews.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.