بیگ بنگ: اگرچه انقراض دایناسورها بسیار بزرگ و همیشه مورد توجه قرار گرفته، اما این انقراض بزرگترین انقراض در طول تاریخ زمین شناسی نیست. در واقع طبق تحقیقات انقراض همیشه در زمین اتفاق می‌افتد، در حقیقت بیش از 90 درصد اشکال حیات که روی کره ی زمین زندگی میکردند منقرض شده اند به طوری که یک موجود کاملا از بین میرفته و موجودی دیگر جای آن فرگشت می یافت.

collision_dune_comteبه گزارش بیگ بنگ، اما در طول 5 دوره در 500 میلیون سال گذشته، سرعت این انقراض بسیار افزایش یافت حداقل در زمان زمین شناسی 50 تا 90 درصد از زندگی از بین رفته است. مشهورترین انقراض دسته جمعی در 65 میلیون سال قبل اتفاق افتاده است وقتی که دایناسورها به کلی از بین رفتند و از آن بعنوان انقراض کرتاسه یاد میکنند. گفته میشود این رویداد پس از برخورد یک سیارک عظیم به زمین اتفاق افتاده است. دایناسور ها تنها قربانی این اتفاق نبودند تقریبا 50 درصد از اشکال حیات تحت تاثیر این رخداد آسیب دیدند.

این انقراض به اندازه‌ای که به نطر میرسید بد نبود، قرنها قبل از اینکه دایناسورها روی سیاره‌ی ما چشم باز کنند تقریبا 250 میلیون سال پیش انقراض پرمین تریاسه رخ داد که باعث شد 90 درصد از زندگی روی کره‌ی زمین از بین برود. دانشمندان نظریه های مختلفی در مورد علت آن دارند برخی بر این باورند که یک دنباله دار بزرگ یا یک سیارک دقیقا مشابه انقراض دایناسورها موجب این رخداد شده است. اما اخیرا دانشمندان فعالیتهای کنونی عظیم آتشفشانی در سیبری را بعنوان علت پیشنهاد کرده اند. کربن دی اکسید و متان ساطع شده از آتشفشان میتواند اقیانوس ها را اسیدی کند و باعث گرم شدن بی رویه ی زمین شود و باعث انقراض میشود.

در سال 2014 دانشمندان در موسسه فناوری ماساچوست ایده ی آتشفشان را نسبت به بقیه ی نظریه ها ارجح تر دانستند و ادعا کردند، به لطف نیکلی که از آتشفشان تولید میشود یک ارگانیسم متان تولید به نام متانوسارسینا (Methanosarcina) رشد می یابد. این ارگانیسم برای بقا به نیکل نیاز دارد، زمانی که نیکل وارد منبع تامین آب شد و در سر تا سر جهان پخش گردید “متانوسارسینا” نیز گسترش یافت و به سرعت متان تولید میکند، عرضه ی آب تهی شده و گونه های مختلف از بین میروند و بدن تجزیه شده ی آنها یک منبع غذایی دیگر برای “متانوسارسینا” آماده کرده که متان بیشتری تولید کند.

EarlyEarthAsteroidsNASAالبته همه ی دانشمندان متقاعد نشدند ک یک ارگانیسم تک سلولی اشکالاتی به وجود بیاورد که امکان زندگی روی کره زمین را 90 درصد کاهش دهد و شاید ترکیب سیارک و آتشفشان ها و موجوداتی که متان تولید می کنند، باعث به وجود آمدن این نیرو شود. دانشمندان مشاهدات خود را بر روی این پدیده ادامه دادند تا چیزی که همانند یک معمای فکری ذهن بشر را فرا گرفته حل کنند و آن این است که آیا میتوانیم کاری کنیم ک انقراضی با این مقیاس از وقوع دوباره اتفاق نیافتد؟

ترجمه: فاطمه دادوند / سایت علمی بیگ بنگ

منبع: howstuffworks.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. با سلام و تبریک سال نو
    گرچه من بیشتر اهل مطالعه مطالب مربوط به فناوری فضایی هستم اما در برخی اوقات به سایت شما سر می زنم و از مطالعه مطالب مفیدتان لذت می برم. برای شما در جهت بالا بردن سطح آگاهی نجومی و علمی ایرانیان ممنونم. کار با ارزشی انجام می دهید.
    با احترام
    سیروس برزو

    1. درود، بنده هم سال نو را خدمت شما استاد گرامی تبریک و شاد باش عرض میکنم. سپاس از لطف شما به گروه بیگ بنگ
      همواره موفق و پیروز باشید