بیگ بنگ: ماده تاریک یکی از اسرار اعجاب‌انگیز کائنات است که بیش از 80 درصد از جرم کل هستی را تشکیل داده اما هنوز ماهیت آن برای ما ناشناخته مانده است و از روی اثرات گرانشی می توان به وجودش پی برد؛ با وجود این، به‌‌تازگی نظریه‌ای در این‌ باره ارائه شده است که راه‌های تازه‌ای برای درک ماهیت ِ ماده تاریک باز می کند.

dnews-files-2015-04-dark-matter-670x440-150414-jpgبه گزارش بیگ بنگ به نقل از سرویس فناوری آنا، یک استاد و دانشجو از دانشگاه آستین به تازگی نظریه‌ای درباره چیستی ماده تاریک ارائه داده‌اند که بهتر از نظریه‌های قبلی می‌تواند رفتار و ماهیت این ماده اسرارآمیز را توضیح دهد. در نظریه‌های قبلی ماده تاریک بیشتر شبیه ذرات غیرمتعامل و چگال در نظر گرفته می‌شد اما نظریه پروفسور شاپیر و دانشجوی سابق او، بوها لی از دانشگاه آستین این ماده را ترکیب چگالی از «بوزون‌»‌ها معرفی می‌کند.

براساس نظریه تازه، برخلاف آنچه در گذشته تصور می‌شد، ماده تاریک در گذشته‌های دور (چندین میلیارد سال قبل) بیشتر رفتاری شبیه به تشعشعات داشته است. این ماده که ترکیب عجیبی با نام «چگالش بوز-اینشتین» فرض شده است، مقاومت خاصی از خود در برابر فشار و ضربه نشان می‌دهد که به گفته این تیم تحقیق دو نفره، باعث می‌شود خواص مایع برای آن قابل پذیرش باشد. این تئوری بیان می‌کند که ماهیت مایع‌گونه ماده تاریک باعث می‌شود که در مقابل هرگونه فشردگی مقاومت بسیار بالایی از خود نشان دهد و این ماهیت می‌تواند توضیح مناسبی برای کاهش سرعت دور شدن اجزاء کائنات پس از بیگ بنگ یا آغاز کائنات، ارائه می‌دهد.

RTX26JHTبخش دیگری از این نظریه که درباره واکنش ماده تاریک به فشردگی، ضربه و هرگونه اختلال در ماده تاریک بحث می‌کند، گره دیگری را به سوی گشوده شدن می‌برد. در این قسمت ماده تاریک در مقابل هر فشردگی و ضربه‌ای واکنش بازتابی نشان می‌دهد و این باعث می‌شود موجی در این ماده ظاهر شود. از این طریق احتمال یافتن امواج گرانشی مربوط به میلیاردها سال قبل و در زمان بیگ بنگ، ممکن می‌شود. در صورتی که چنین انفجاری وجود داشته باشد، براساس این نظریه باید امواج باقی‌مانده از آن همچنان در ماده تاریک وجود داشته باشند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: newscientist.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه