بیگ بنگ: یک گروه سه نفره از محققان دانمارکی سن تقریبی سطح زمین در مقابل هسته اش را محاسبه کردند و نشان دادند که هسته ی زمین ۲.۵ سال جوانتر از پوسته اش است. در یک مقاله ی جدید، یو آی یوگرج و آر ایی میکلسن از دانشگاه آرهوس و جی فی از دانشگاه کپنهاگ، توصیف ریاضی از تلاش ها و نتایجشان در این خصوص را منتشر ساختند.

earth-coress_1024به گزارش بیگ بنگ، ریچارد فاینمن در طی یکی از سخنرانی های خود در دهه ی ۱۹۶۰، اظهار داشت هسته ی زمین در واقع جوانتر از پوسته اش است و با توجه به اتساع زمان به احتمال زیاد اختلاف ” یک یا دو روز ” را پیشنهاد کرده بود. از آن زمان فیزیکدانان هر دو مفهوم، هسته جوانتر زمین از سطحش و مقدار زمان داده شده توسط ِ “فاینمن” را بدون چک کردن محاسبات ریاضی پذیرفته بودند.

نسبیت عام اجرام واقعاً بزرگ، مانند سیارات و ستاره ها، را در حقیقت پیچ و تابی در بافت فضا-زمان می داند و منجر به کشش گرانشی مستعد نسبت به سرعت پایین تدریجی، آنها می شود. بنابراین یک شئ نزدیکتر به مرکز زمین کشش قوی را احساس می کند. چنانچه یک ساعت در نزدیکی هسته ی زمین، کندتر از یک فضا در سطح گذر خواهد کرد، این بدان معناست که مواد تشکیل دهنده ی هسته در واقع جوانتر از پوسته اش است.

Earths-Core-Is-2.5-Years-Younger-Than-Its-Surfaceاین برخلاف عقل و حواس پنج گانه ی ماست، چنین عجایبی به مدت طولانی جزو فرضیات فیزیکی در نظر گرفته می شدند. در این تلاش جدید، سه نفر از پژوهشگران با محاسبات ریاضیاتی دریافتند طی دوره ی تاریخی ۴.۵ میلیارد ساله ی سیاره ما، کشش نیروی گرانش باعث میشود که هسته زمین تقریباً ۲.۵ سال جوان تر از پوسته اش باشد، البته بدون در نظر گرفتن فرایندهای زمین شناسی این نتیجه بدست آمده است.

این یافته توسط این تیم یک نمونه از تاثیر گرانش در طول زمان را نشان می دهد، اما مشکلاتی که میتواند از این مسئله برخواسته شود نشان می دهد که دانشمندان سخنان همکاران معروفشان را در برابر ارزش اسمی، تنها به دلیل اعتبار خود به سادگی اخذ میکنند. هیچکس نباید مقاله ی علمی مذکور را مورد نقد قرار دهد، چرا که یقیناً افرادی که فاینمن را میشناسند میتوانند شهادت دهند که او از ذهنی رها برخوردار بوده است. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریه ی European Journal of Physics منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: phys.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

5 دیدگاه

  1. آیا می توان نتیجه گرفت که روی سیاراتی که گرانش چندین برابری نسبت به زمین دارند، گذر زمان کند تر است؟
    بر این اساس میتوان گفت گذر زمان برای ما انسان ها کند تر از کسانیست که تحت تاثیر هیچ جاذبه ای نیستند… و با رفتن به جایی که جاذبه بسیار زیاد است میتوان گذر زمان را بسیار کم کرد… مثل یک سیاهچاله یا در کنار آن.
    قضیه مثل فیلم های علمی تخیلی شد :))))
    در فیلم interstellar هم وقتی در کنار سیاهچاله ای که گرانش فراوانی داشت قرار داشتند، زمان بسیار کند برای آنها می گذشت… و بسیار سریع برای مردم روی زمین.

  2. با سلام
    نکته جالب اینجاست که با افزایش سرعت یک جرم زمان برای آن جرم دیرتر می گذرد . با توجه به نظریه اتساع زمان و نظریه نسبیت خاص آلبرت انشتین . در واقع زمین طی حرکت وضعی با سرعت 5 کیلومتر بر ثانیه به دور خود می چرخد در صورتی که این سرعت برای هسته زمین و مرکزی ترین نقطه آن نزدیک به صفر است. شاید 5 کیلو متر نسبت به سرعت نور 300000 کیلومتری چندان زیاد نباشد ولی در طول 4.5 میلیارد سال تفاوت بزرگی در زمان طی شده ایجاد می شود. به نظر من اگر از این عامل در تحقیقشان چشم پوشی کرده اند، این عامل با گرانش مرکزی خنثی شده و سن زمین چندان تفاوتی با پوسته اش ندارد. در واقع ما هرچه به مرکزی زمین نزدیک شویم گرانش زیاد ولی سرعت کم می شود.

  3. ضمن تشکر از شما پس اگر ما بتوانیم در نقطه ای از فضا به عنوان مثال خورشید و زمین قرار بگیریم که گرانش صفر و یا به حداقل خود برسد آیا گذر زمان صفر و یا به حداقل خواهد رسید ؟؟؟؟

    سوال بعدی در مورد ساعتهای اتمی میباشد که ادعا میشود مدت زمان بسیار زیادی بدون خطا زمان را نشان خواهند داد آیا گرانش کم و زیاد بر روی این ساعتها هم تاثیرگذار خواهد بود ؟؟؟
    و تعریف دقیق زمان به چه صورت است ؟؟؟؟

  4. آیا این کند شدن زمان در مورد تمام ساعتها به عنوان مثال اتمی و یا ساعتهای پاندولی هم صادق میباشد؟؟؟؟؟

    1. بطور کلی گرانش زیاد باعث کند شدن گذر زمان در هر شی ای می شود و هر چه از میدان گرانشی دورتر شویم گذر زمان برای آن شی نیز به حالت عادی و اولیه ی گرانشی نزدیک می شود.