بیگ بنگ: محققان دانشگاه امپریال کالج لندن مدل جدیدی از تابش پس زمینه کیهان را که قدیمی‌ترین نور جهان است، به صورت سه‌ بعدی طراحی و چاپ کرده‌اند.

161028085821_1_900x600به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، این نور زمانی شکل گرفته که جهان تنها 380 هزار سال داشته و اکنون حدود 13.8 میلیارد سال از عمر جهان می‌گذرد. تابش پس زمینه کیهانی نخستین تابشی بود که بطور آزادانه در آستانه عصر باز ترکیب جهان سفر کرده است. حدودا 380 هزار سال پس از بیگ‌ بنگ– پلاسمای داغی که جهان از آن متولد شد- این تابش شروع به سرد شدن کرد و الکترون‌ها با هم ترکیب شده و هیدروژن خنثی را به وجود آوردند.

بازترکیب به فوتون‌ها اجازه داد تا مسافت‌های طولانی‌تری را طی کرده و انرژی حرارتی را در سراسر جهان گسترش دهند. به این شکل، جهان از حالت کدر به شکل شفاف درآمد. دانشمندان نقشه‌های زیادی از انتشار باستانی فوتون‌ها را طراحی کرده‌اند اما این نقشه‌ها اغلب گیج‌ کننده هستند و تجزیه اطلاعات آنها مشکل است. محققان امیدوارند جدیدترین مدل آنها به ارائه دسترسی بیشتر به اطلاعات بپردازد.

به گفته آنها، ارائه تابش پس زمینه کیهانی در یک شکل کاملا سه‌ بعدی که قابل لمس با دست است، از مزایای بالقوه زیادی برای آموزش و توسعه تحقیقات برخوردار است و به ویژه به علاقمندان دچار مشکلات بینایی کمک خواهد کرد. جزئیات بیشتر این پژوهش در European Journal of Physics منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencedaily.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.