بیگ بنگ: تاریخ اجرای یکی از جدیدترین عملیات برنامه‌ اکتشافى ناسا تحت عنوان سایکی(Psyche) یک سال به جلو کشیده شده تا مسیر پرتاب کارآمدتری حاصل آید. تابستان سال 2022 میلادی زمان پرتاب موشک است که با کمک گرانش ِ سیاره مریخ انجام پذیرفته و در سال 2026 به هدف خود می رسد.

به گزارش بیگ بنگ، سيارک فلزی سايکى، هدف این عملیات است. به اعتقاد اخترشناسان این جرم آهنی، هسته باقیمانده از یک سیاره قدیمی است که قشر پوسته اش را طی برخوردی در نخستین دوران پیدایش منظومه شمسی از دست داد. داده های جمع آوری شده در این عملیات به دانشمندان کمک خواهد کرد تا درک بهتری از شکل گیری سیاره و ترکیب هسته های سیاره ای بدست آورند.

جيم گرین، مدیر بخش علوم سیاره ای سازمان ناسا طی گزارشی بیان کرد: ما تیم طراحی عملیات را به چالش کشیدیم تا بررسی کنند آیا تاریخ پرتاب زودتر می تواند مسیر کارآمدتری را به سيارک سايکى مهیا کند یا خیر. این کار به ما اجازه خواهد داد تا بر اهداف علمی زودتر و با هزینه کمتری جامه عمل بپوشانیم. مسیر پرتاب کارآمد و پر بازده کاوشگر سايکى ارزان تر بوده و آن را به دورتر از خورشید هدایت خواهد کرد. پس به میزان مقاومت گرمایی کمتری نیاز خواهد بود. هنرى استون، مدیر عملیات در آزمایشگاه پيشرانش جت ناسا در پاسادنا کليف اظهار داشت: تغییر در برنامه ها به نفع تیم و خود عملیات است. تیم طراحی عملیات ما کار خارق العاده ای در ارائه این فرصت پرتاب ایده آل انجام داد.

مهندسان در بخش سیستم های فضایی لورال ( محل ساخت کاوشگر سايکى) کار خود را برای ساده سازی طراحی کاوشگر آغاز کرده اند تا هسته آن را نرم تر و تر و تمیزتر ساخته و بر پویایی آرایش پنل خورشیدی آن بیفزایند. کاوشگر هر چقدر باریک تر باشد، مسیر را سریع تر طی خواهد کرد. استیو اسکات، مدیر برنامه در SSL گفت: با افزایش اندازه آرایه های خورشیدی، فضاپیما از قدرت کافی برای پشتیبانی از سرعت عملیات بروز رسانی شده برخوردار خواهد بود. تخمین زده می شود این سیارک حاوی مقادیر عظیمی آهن به ارزش غیرقابل تصور ۱۰ هزار کوادرلیون دلار باشد. از این رو برآورد شده که اگر به فرض بتوان این سیارک را به زمین منتقل کرد، اقتصاد جهانی که بالغ بر ۷۸ تریلیون دلار ارزش دارد عملا سقوط می کند، آن هم به دفعات.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: upi.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه