بیگ بنگ: تیمی بین‌المللی از ستاره شناسان از شیلی و آلمان موفق شدند برای اولین بار تصویری بی سابقه از جزئیات ستاره‌ای به جز خورشید را ثبت کنند. این ستاره قلب العقرب نام دارد و در صورت فلکی عقرب است. این تیم همچنین توانستند اولین نقشه از سرعت مواد در اتمسفر این ستاره را تهیه کنند که آشفتگی غیر منتظره‌ای در اتمسفر خارجی اش وجود دارد.

این دقیق ترین تصویری است که از ستاره غول سرخ “قلب العقرب” ثبت شده است

به گزارش بیگ بنگ، قلب العقرب ابرغولی سرخ در فاصله‌ی 554 سال نوری است که توسط دانشمندان به خوبی مطالعه شده است. این ستاره پانزدهمین ستاره‌ی درخشان آسمان و درخشان‌ترین ستاره در صورت فلکی عقرب است. این ستاره با قطری 700 برابر و جرمی 12 برابر ِ خورشید یکی از بزرگترین ستارگان است. قلب العقرب جرمی 15 برابر خورشید داشت و تابیدن آن تا به امروز باعث ِ کم شدن جرم آن به 12 برابر جرم خورشید شده است.

دکتر کیچی اووناکا از دانشگاه کاتولیک شمال شیلی از وی‌ال‌تی‌آی که در سرو پارانال شیلی قرار دارد برای مشاهده‌ی حرکات گاز اتمسفر آن به طور مستقیم استفاده کرده است. دکتر اوناکا می‌گوید:« اینکه چگونه ستارگانی چون قلب‌العقرب در مراحل نهایی تکاملشان به این سرعت جرمشان از دست می‌رود مساله‌ای است که نیم قرن بی پاسخ مانده است.  وی‌ال‌تی‌آی تنها مرکزی است که به طور مستقیم می‌تواند حرکات گازها در اتمسفر خارجی قلب‌العقرب را اندازه بگیرد که این قدمی حیاتی به سوی روشن کردن این مساله است. قدم بعدی این چالش مشخص کردن عامل حرکات آشفته‌ی آن است.»

تصویر هنری از ستارۀ قلب العقرب

ستاره‌شناسان اولین نقشه‌ی سرعت دو بعدی از اتمسفر ستاره‌ای جز خورشید را ایجاد کرده‌اند. آنها این نقشه را با استفاده از وی‌ال‌تی‌آی با سه تلسکوپ کمکی و وسیله‌ای به نام AMBER تهیه کرده‌اند که امکان تهیه‌ی تصاویر جداگانه از سطح قلب‌العقرب در بازه‌ی کوچکی از طول موج فروسرخ را فراهم می‌کند. سپس از این داده‌ها به منظور محاسبه‌ی تفاوت بین سرعت گاز اتمسفری در نقاط مختلف روی ستاره و سرعت میانگین بر روی کل ستاره استفاده کردند. نتایج این بررسی‌ها نقشه‌ای از سرعت نسبی گاز اتمسفری در کل دیسک قلب‌العقرب بود که برای اولین بار برای ستاره‌ای به جز خورشید تهیه شده است.

نویسندگان می‌گویند:  ما متوجه شدیم گاز با چگالی پایین آشفته بسیار دورتر از ستاره قرار دارد که پیش از این پیش‌بینی نشده بود. این حرکات حاصل همرفت نیست. منظور از همرفت حرکات مقیاس بالای ماده است که در بسیاری از ستارگان انرژی را از هسته به اتمسفر خارجی منتقل می‌کند. ممکن است یک فرآیند جدید ناشناخته حرکات اتمسفر خارجی ابرغول‌های قرمزی چون قلب‌العقرب را توضیح دهد.» نتایج این تحقیقات در مجله‌ی Nature به چاپ رسیده است.

ترجمه: معصومه رحیمی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.