بیگ بنگ: اخترشناسان ناسا و رصدخانه جنوبی اروپا(ESO) برای مشاهده جرم فضایی RCS2 J2327-0204 که یکی از بزرگترین خوشه‌های کهکشانی در دور دست کیهان واقع شده، وارد همکاری شدند.

به گزارش بیگ بنگ،این کهکشانی غول‌پیکر در فاصله 6 میلیارد سال نوری از زمین واقع شده است. اجرام غول پیکری نظیر RCS2 J2327-0204 آنچنان تاثیر زیادی بر محیط پیرامون خود دارند که فضای اطراف خود را تحریف می کنند. این اثر به «همگرایی گرانشی» معروف است. با این شرایط، زمینه برای تحریف، خمیدگی و بزرگنمایی نور از مکان‌های دوردست ِ کیهان فراهم می شود و ما نیز می توانیم کهکشان‌هایی را مشاهده کنیم که در غیر این صورت، امکان شناسایی آنها برایمان مقدور نمی بود. همگرایی گرانشی یکی از پیش‌بینی‌های نظریه نسبیت عام اینشتین می‌باشد. در واقع این عدسی ِ قوی کیهانی، تصاویری فوق‌العاده از کهکشان‌های تحریف شده ایجاد می کند.

از سوی دیگر، همگرایی گرانشی ضعیف را به سختی می‌توان بطور مستقیم در یک عکس دید و عمدتا بطور آماری مورد مطالعه قرار می گیرد؛ اما روشی برای اندازه‌گیری جرم اجرام کیهانی فراهم می آورد. این عکس از RCS2 J2327-0204 ترکیبی از مشاهدات دستگاه HAWK-1 در تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا و دوربین پیشرفته تلسکوپ فضایی هابل ناسا و آژانس فضایی اروپا می‌باشد. این عکس نشان دهنده یک روش همکاری واحد در مطالعه عدسی ضعیف در کیهان است. همچنین بررسی اخترشناسان نشان می دهد که RCS2 J2327-0204 جرمی معادل “دو کوادریلیون خورشید”(عددی با 15 صفر در مقابلش) دارد.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. واقعا عالی. انسان ها چه قدر قدرت مند هستند که این گونه پیشرف میکنند