بیگ بنگ: آیا تابحال با گوش دادن به یک قطعه موسیقی خوب احساس آرامش کرده‌اید؟ به خاطر این احساس خوب می توانید از شبکه سالینس(Salience Network) مغز تشکر کنید. این منطقه بعنوان جزیره خاطره عمل می کند و از اثرات ویرانگر بیماری آلزایمر در امان مانده است.

نمودار شبکه های مغز که در پردازش توجه نقش دارند.

به گزارش بیگ بنگ، محققان در دانشگاه سلامت یوتا در حال بررسی این منطقه از مغز هستند تا یک سری شیوه‌های درمانی مبتنی بر موسیقی بدست آورند و از شدت اضطراب در بیمارانِ مبتلا به زوال عقل بکاهند. نتایج این تحقیقات در ماه آوریل در مجله «پیشگیری از بیماری آلزایمر» منتشر خواهد شد. «جف اندرسون» استادیار رادیولوژی در دانشگاه سلامت یوتا و نویسنده مقاله گفت: «افراد مبتلا به زوال عقل با دنیایی مواجه هستند که برایشان ناآشنا است و نابسامانی و اضطراب را برای آنها به همراه دارد. به باور ما، موسیقی بر “شبکه سالینس مغز” تاثیر می گذارد»

تحقیقات گذشته به تاثیر یک برنامۀ موسیقی شخصی بر حالت روحی بیماران مبتلا به زوال عقل پرداخته است. این مقاله بر آن است تا ساز و کاری را بررسی کند که شبکه توجه را در منطقه سالینس مغز فعال می کند. نتایج این تحقیق روش جدیدی برای رویارویی با اضطراب، افسردگی و ناراحتی در بیماران زوال عقل، ارائه می دهد. فعال‌سازی مناطق پیرامون مغز می تواند فرصت‌هایی را برای تاخیر بروز عوارض ناشی از بیماری هم فراهم نماید. محققان برای سه هفته به شرکت‌کنندگان در تحقیق کمک کردند تا آهنگ‌های معنی‌دار انتخاب کنند. آنان سپس به بیمار و مسئول مراقبت از بیمار چگونگی استفاده از دستگاه پخش موسیقی قابل حمل را آموزش دادند. در این دستگاه پخش موسیقی، مجموعه موسیقی‌های منتخبِ بیمار قرار داده شده بود.

«جیس کینگ» دانشجوی فارغ‌التحصیل آزمایشگاه شبکه مغز و یکی از نویسندگان مقاله گفت: «وقتی هدفون را در گوش بیماران مبتلا به زوال عقل می گذارید و موسیقی آشنایی را پخش می کنید، روحیه آنها به کلی عوض می شود.» محققان آزمایشگاه شبکه مغز با استفاده از دستگاه ام آر آی به اسکن بیماران پرداخته و از آن نواحی مغز عکس گرفتند که در اثر گوش دادن به کلیپ های موسیقی 20 ثانیه‌ای فعال می شد. محققان 8 کلیپ موسیقی از مجموعه منتخب بیمار پخش کرده و سپس عکس‌های تهیه شده را مقایسه نمودند. بر طبق این یافته‌ها، موسیقی مغز را فعال کرده و باعث می شود کل نواحی مغز به برقراری ارتباط مشغول شوند. با گوش دادن به موسیقی شخصی، شبکه بصری، شبکه سالینس، شبکه اجرایی و شبکه مخچه به طرز قابل توجهی نشانه‌هایی از اتصال کارکردی بالا نشان دادند.

نواحی سایه‌دار مغز در اثر موسیقی آشنا فعال می شوند. این ناحیه را «ناحیه حرکتی مکمل» می نامند و در پردازش توجه در مغز نقش دارد.

«نورمن فاستر» مدیر مرکز مراقبت از بیماران آلزایمر در دانشگاه سلامت یوتا گفت: «این شواهد عینی از عکس‌برداری مغزی است که نشان می دهد موسیقی معنادار برای فرد، یک مسیر جایگزین برای برقراری ارتباط با بیمارانّ مبتلا به آلزایمر است. مسیرهای حافظه بصری و زبان با پیشرفت بیماری خیلی زود دچار آسیب می شوند، اما برنامه‌های موسیقی شخصی‌سازی شده می توانند مغز را فعال کنند، به ویژه در بیمارانی که در حال از دست دادن تماس شان با محیط خود هستند.»

با این حال، این نتایج هنوز با قطعیت ِ کامل بیان نشده‌اند. جامعه آماری این مطالعه فقط 17 نفر بوده است. علاوه بر این، در مطالعه حاضر فقط یک جلسه عکس‌برداری برای هر بیمار در نظر گرفته شد. این مسئله هنوز نامشخص است که آیا اثرات شناسایی شده در این مطالعه در دورۀ پس از شبیه‌سازی تداوم می یابند و آیا سایر نواحی حافظه در اثر تغییرات فعال‌سازی عصبی و اتصال برای مدتی طولانی بهبود می یابند یا خیر.

اندرسون در پایان گفت: «در جامعه ما، تشخیص زوال عقل مالیات زیادی را به همراه دارد. هیچکس نمی گوید که پخش موسیقی درمانی برای بیماری آلزایمر است، اما می تواند کنترل علائم را به سهولت همراه سازد، هزینه‌های مراقبت را کاهش بدهد و کیفیت زندگی بیمار را هم بهبود ببخشد.»

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: medicalxpress.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه