بیگ بنگ: به گفته‌ی دانشمندان، کرم‌هایی که در لایه‌ی منجمد دائمي اعماق زمین یخ زده‌ بودند پس از 42 هزار سال به زندگی بازگشتند. دو کرم لوله‌ای یا  یا نماتد از سیبری برای باری دیگر پس از عصر پلیستوسن در حال حرکت و غذا خوردن هستند.

wormsبه گزارش بیگ بنگ، کرم‌های گرد باستانی – که از عصر ماموت‌های پشمالو یخ زده‌اند – دوباره در ظروف پتری در یک موسسه‌ی روسی به حرکت افتادند که دلالت‌های بزرگی برای جراحی پزشکی و اخترزیست‌شناسی به همراه دارد. یک تیم روسی که با متخصصان علوم زمین از دانشگاه پرینستون در آمریکا همکاری دارد با موفقیت توانست کرم‌های یخ زده را به زندگی بازگرداند.

گزارش آنها به این صورت است: «ما داده‌های اولیه‌ای را بدست آوردیم که قابلیت ارگانیسم‌های چندسلولی برای سرما زیستی طولانی مدت را در رسوبات لایه‌ی منجمد دائمي اعماق زمین در قطب شمال ثابت می‌کند. 300 کرم‌ ماقبل‌تاریخ تجزیه و تحلیل شدند – و دو کرم از نوع نماتد زنده بودند. یک گزارش دیگر در مورد یافته‌هایی که سیبریان تایمز منتشر کرده اعلام کرد: «پس از آب کردن یخ‌ها، نماتدها علائم از حیات را نشان دادند.»

wormsیکی از کرم‌ها به منطقه‌ای در نزدیکی رودخانه‌ی آلازیا تعلق داشت که در سال 2015 در لایه‌ی منجمد دائمی اعماق زمین یافت شد و به نظر می‌رسد 41700 سال سن داشته باشد. کرم دیگر در سال 2002 از یک پناهگاه سنجاب ماقبل‌تاریخ در دوانی یار در سواحل پایینی رودخانه ‌کولیما پیدا شد و تقریبأ 32000 سال سن دارد. هر دو منطقه در یاکوتیا هستند – سردترین منطقه در روسیه قرار دارد. کرم‌ها در ظروف پتری در آزمایشگاهی در موسسه‎‌ی مسائل فیزیکی-شیمیایی و زیست‌شناسی علوم خاک در نزدیکی موسکو به حیات بازگشتند.

دانشمندان در یک گزارش جدید در علوم بیولوژیکی دوکلیدی گفتند: «این پیشرفت “توانایی ارگانیسم‌های چندسلولی برای بقا به مدت ده‌ها هزار سال را در حالت حفاظت سرما طبیعی” اثبات می‌کند. مشخص است که این توانایی نشان می‌دهد نماتدهای پلیستوسن دارای مکانیزم‌های انطباقی هستند که برای رشته‌های علمی مثل سرماپزشکی، سرمابیولوژی و اخترزیست‎‌شناسی از اهمیت علمی و عملی برخوردارند.»

ترجمه: سحر الله وردی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: express.co.uk

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه