بیگ بنگ: بر اساس تحقیقات جدید در دانشگاه واریک، وضعیت آب و هوای تاریخی در فضا می تواند به ما کمک کند تا اطلاعاتی از رویدادهای آینده کسب کنیم.

spaceweatherبه گزارش بیگ بنگ، پروفسور «ساندرا چپمن» از مرکز اخترفیزیک، فضا و همجوشی در دانشگاه واریک سرپرستی پروژه‌ای را بر عهده داشت که در آن، نقشه آب و هوای فضا را در چرخه‌های خورشیدی قبلی در طول نیم قرن گذشته تنظیم کرد. او یک الگوی تکرار شونده در چگونگی تغییر فعالیت آب و هوای فضا همسو با چرخه خورشیدی کشف کرد. خورشید هر 11 سال یکبار چرخه‌های خورشیدی را تجربه می کند. در این دوره، تعداد لکه‌های خورشیدی به حداکثر می رسد. فعالیت خورشیدی بیشتر به معنای شراره‌های خورشیدی بیشتر است. این شرایط، باعث بروز آب و هوای فضایی شدیدتری در زمین می شود.

تحقیقات جدید زمینه را برای درک بهتر و برنامه‌ریزی برای آب و هوای فضا و هرگونه تهدیدی که می تواند گریبان سیاره ما را بگیرد، فراهم می کند. آب و هوای فضا می تواند وسایل الکترونیکی، خطوط هوایی، سیستم‌های ماهواره‌ای و مخابرات را با اختلال روبرو سازد؛ این عوامل به فعالیت خورشید بستگی دارند، اما چون فعالیت خورشید در هر چرخه خورشیدی متفاوت است، پیش‌بینی احتمال بروز رویدادهای آب و هوای فضا کار دشواری می باشد.

sunspotتحقیق فعلی نشان می دهد که آب و هوای فضا و فعالیت خورشید کاملا تصادفی نیستند و شاید رویدادهای آب و هوایی در چرخه‌های آتی را محدود کند. «ساندرا چپمن» پروفسور دپارتمان فیزیک دانشگاه واریک و نویسنده ارشد گفت: «ما با تجزیه و تحلیل پنج فعالیت ِ “حداکثر خورشیدی” دریافتیم که اگرچه احتمال کلی بروز رویدادهای شدید می تواند متغیر باشد، اما یک نوع الگو بر این رویدادها حاکم است که تغییر پیدا نمی کند. اگر این الگو در فعالیت حداکثری بعدی خورشید تداوم داشته باشد، تحقیق ما آمادگی بهتری برای مواجهه با تهدیدهای آب و هوایی در زمین مهیا خواهد کرد.»

عوامل دخیل در آب و هوای فضا (خورشید و بادهای خورشیدی) و واکنشی که در زمین دیده می شود، به طور مداوم در 5 چرخه خورشیدی گذشته مورد بررسی و مشاهده قرار گرفته است. هر چرخه خورشیدی از مدت زمان و میزان فعالیت حداکثری متفاوتی برخوردار است. متعاقبا، وضعیت جوی زمین در فضا در فعالیت‌های مختلف خورشیدی، متفاوت بوده است. رویدادهای شدید به میزان کمتری روی می دهند. به همین خاطر، تهیه تصویری آماری از احتمال وقوع آنها در حال حاضر کاری بس دشوار است. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Space Weather منتشر شده است.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: phys.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.