بیگ بنگ: گروهی از محققان فیزیک هرم بزرگ جیزه را بررسی کردند و چیز کاملاً شگفت‌انگیزی کشف کردند- شکل این هرم برای متمرکز ساختن برخی از انواع امواج الکترومغناطیسی، مطلوب است. این رویکرد نظری احتمالاً هیچ‌گونه اطلاعاتی در مورد این آرامگاه مصری ارائه نمی‌دهد، اما ممکن است منجر به ایجاد نانوتکنولوژیِ بهتری شود.

extra large cover imageبه گزارش بیگ بنگ، این مطالعه، به بررسی چگونگی تعامل شکل هرم با امواج رادیوییِ تشدیدکننده، می‌پردازد. تشدید(رزونانس) پدیدۀ فیزیکی مهمی است که طی آن، نوسانات موج‌های کوچک پایان می‌یابد تا سیستم با دامنه وسیع‌تری نوسان یابد. با توجه به اندازه و شکل هرم جیزه، انتظار می‌رود که طول امواج رادویی تشدیدکننده بین 200 تا 600 متر باشد.

این دامنه تقریباً همان دامنۀ طول موجی است که برای ارتباطات بی‌سیم با سرعت بالا(LTE) مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما ما شک داریم که آیا مصریان باستان هنگام ساختن این بنای باورنکردنی، سیگنال‌های وای فای خوبی در ذهن داشته‌اند یا خیر. این مطالعه در مورد محاسبة نظری است و نباید به عنوان توضیحی برای برخی از رمز و رازهای مربوط به هرم تلقی شود. و برای روشن‌تر شدن مطلب، این هرم نمی‌تواند پیام‌های بیگانه را دریافت یا ارسال کند، زیرا جوّ آن برای آن طول موج‌ها شفاف و واضح نیست.

این تیم دو مدل ساختند. در مدل اول، هرم در یک فضای یکنواخت با ویژگی‌های خاص قرار گرفته بود. در این شرایط، امواج الکترومغناطیسی در منطقۀ مرکزی هرم متمرکز می‌شوند. در همتای واقعی آن، این محل تقریبا معادل با مکان اتاق‌های داخلی که در مرکز هرم قرار دارند، می‌باشد. مدل دوم کمی واقعی‌تر است. در این شرایط، هرم در بالای صفحه‌ای از جنس همان موادِ مشابه قرار می‌گیرد. امواج رزونانس، موج‌ها را در زیر پایۀ هرم پراکنده و متمرکز می‌کنند.

دکتر آندره اولیوخین،نویسنده ارشد در بیانیه‌ای گفت: «اهرام مصر همیشه توجه زیادی را به خود جلب کرده‌اند. ما هم بعنوان دانشمندانی که به این اهرام علاقه داریم، تصمیم گرفته‌ایم هرم بزرگ جیزه را مانند ذره‌ای که امواج رادیویی تشدیدکننده را پراکنده می‌کند، بررسی کنیم. به علت فقدان اطلاعات در مورد ویژگی‌های هرم، باید از فرضیاتی استفاده کنیم. بعنوان مثال، فرض می‌کنیم که هیچ حفرۀ ناشناخته‌ای در داخل آن وجود ندارد و مواد و مصالح ساخت و ساز با ویژگی‌های سنگ آهک معمولی، در داخل و خارج از هرم به طور مساوی توزیع شده است. ما با توجه به این فرضیات، نتایج جالبی را به دست آوردیم که می‌تواند کاربردهای عملیِ مهمی را پیدا کند.»

این تیم قصد دارد این ویژگی‌های اشیای هرمی‌شکل را در ساختارهای نانو بررسی کند. آنها امیدوارند بتوانند با استفاده از موادی که برای این کاربردها مناسب‌تر است- در مقایسه با سنگ آهک که برای ساختن هرم بزرگ جیزه به کار رفته است- از این قابلیت متمرکزسازی در سنسورها و سلول‌های خورشیدی استفاده کنند. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Applied Physics منتشر شده است.

ترجمه: زهرا جهانبانی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: iflscience.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. این تیم یه چیزی رو در نظر نگرفته و اون سر اهرام هست. چیزی که در ندم اهرام بوده نیست. باید در نوک اهرام دنبال چیزی باشند مثل طلا یا شاید سنگ کوارتز تقویت کننده.

  2. این معماری و سازه اون زمان چجوری به این فناوری رسیده بودن
    واقعا جالب