بیگ بنگ: هوش مصنوعی هر روزه از راه‌های گوناگون در حال ارتقا پیدا کردن است و شرکت‌های بزرگی همچون فیسبوک، گوگل، مایکروسافت و… در حال استفاده از آن در محصولاتشان و همچنین توسعه بخشیدن به آن برای علم هستند. این فناوری در زمینه‌های گوناگونی همچون موسیقی، هنر، دانش، ادبیات، ورزش و … در حال خدمت رسانی به انسانها هست و هر روز خبر جدیدی از پیشرفت هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف می بینیم.

sound waveبه گزارش بیگ بنگ، یکی از حوزه‌هایی که انسان‌ها به آن خیلی اهمیت می دهند، موسیقی است. خیلی از افراد علاقه دارند که بتوانند سازی را بنوازند یا توسط حنجره خود، نظر مردم را جلب کنند اما همۀ این افراد علاقمند، این کار را به طرز عالی انجام نمی دهند و وقتی صدای خواندن یا نواختنشان را می شنوید از موسیقی متنفر می شوید! منتها در این مطلب قصد داریم به پیشرفتی در زمینه‌ساز و آواز بپردازیم که اهالی منلوپارک کالیفرنیا با کمک هوش مصنوعی، برای ما به ارمغان آورده‌اند.

صدای یک انسان را در نظر بگیرید که به طرز ظالمانه‌ای مانند آهنگ‌ فیلم‌های کابویی سوت می زند؛ حال یک رایانه را تصور کنید که به این آوا گوش می دهد و آن را تقلید می کند اما به طوری که باخ و ارکسترش آن را می نوازند. گروه کوچکی از محققان در بخشی از کمپانی فیسبوک، یک سیستم هوش مصنوعی جدید را طراحی کردند که دقیقا همین کار را انجام می دهد؛ یعنی به یک آوا گوش می دهد و آن را با سازهای موسیقی جدید تقلید می کند. به نوعی یک گروه موسیقی مقلد اما با ذهنی مصنوعی، آنها نام این فناوری تازه را “شبکه جامع ترجمه موسیقی” می نامند.

جالب است بدانید این دستگاه هر فایل موسیقی که دریافت می کند، می تواند در 6 سبک مختلف به شما برگرداند؛ این سبک‌ها الزاما شامل آهنگ‌های کابویی یا کلاسیک باخ نمی شوند، بلکه شما می توانید به این سیستم آهنگ‌های احساسی بدهید و در انتها موسیقی موتزارت را بشنوید که نسخه دیگری از آن آهنگ را می نوازد. “لایر ولف” یکی از محققان این پروژه گفت «ما میخواهیم از توانایی انسان در شنیدن موسیقی، استفاده کنیم و سپس رایانه با سوت زدن یا نواختن ساز، آن موسیقی را برای شما تکرار کند.» البته این سیستم هوش مصنوعی نیست که نت‌های موسیقی را می فهمد، در واقع هوش مصنوعی نت‌ها را به کدهای رایانه‌ای تبدیل می کند و سپس آن کدها را به سبک دیگری رمزگشایی می کند و نوع دیگر آن موسیقی را به شما می دهد.

Classical music organولف همچنین اضافه کرد:«او خودش می آموزد و خودش همان را به شما آرایه می دهد که با نت‌های موسیقی تناوب دارد. بهترین راه برای شرح این سیستم، آن است که این هوش مصنوعی نسخه بازخوانی شده موسیقی شما را در حوزه و سبک دیگری می خواند که آن سبک‌ها شامل موتزات، باخ و بتهوون می باشند. همچنین، پژوهشگران تکه‌ای از موسیقی متالیکا را به این دستگاه داده‌اند و نسخه پیانویی آن را دریافت کردند که نتیجه‌ای فوق‌العاده را برای این سیستم نشان داده است.

“یانیو تیگمن” یکی دیگر از محققان این گروه گفت:« ما از دید و تصویرسازی یک رایانه که می تواند عکس شما را به سبک جدید نقاشی تیدیل کند به طوری که گویا نقاش شما ونسان ونگوگ بوده است؛ به وجد آمده بودیم. مثالی واضح برای این فناوری نرم‌افزار کاربردی “پریسما”(Prisma) است. ما قصد داریم همان فرم و حالت را روی موسیقی نیز پیاده کنیم تا موسیقی را بعنوان زبانی جهانی بشناسیم.» در ویدئوی زیر می توانید نمونه‌های کار این سیستم را مشاهده کنید:

پیشرفت‌ها و توسعه‌های گوناگونی در هوش مصنوعی رخ داده است؛ اما نکته‌ای که لازم است بررسی شود این است که آیا این حجم از ارتقاها در زمینه‌های گوناگون الزامی است و ما واقعا به آنها احتیاج داریم؟ آیا این پیشرفت‌ها به گونه بشر می تواند آسیب برساند یا باعث رشد او خواهند شد؟

ترجمه: مهدی سجودی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: popsci.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. خوب بود بهتره الکی نترسیم و فضا رو ملتهب و غم آلود نکنیم مااا باید به جلو پیش بریم و افتخار کنیم به هوش خودمون…