بیگ بنگ: بر اساس یک مطالعه جدید، توده‌های یخی تیز به ارتفاع 15 متر شاید در سرتاسر مناطق استوایی اروپا (قمر مشتری) پراکنده شده باشند.

image e Penitentes
عکسی از توده‌های یخی دشت چاجنانتور شیلی که در سال 2005 ثبت شده است

به گزارش بیگ بنگ، اینجا در کره زمین، تصعید رسوبات یخی عظیم در عرض‌های جغرافیایی استوایی و تحت شرایط سرد و خشک باعث تشکیل بافت‌های تیز و بلند یخی می شود. این ساختارهای تیز و بلند که با عنوان قندیل‌های یخی شناخته می شوند، تا ارتفاع 1 تا 5 متر رشد می کنند، اما در شرایط گرمسیری با ارتفاع بالا به ندرت می توان آنها را دید.

اروپا «قمر مشتری» از بهترین شرایط برای تشکیل یکنواخت‌تر این توده‌های یخی برخوردار است چرا که سطح این قمر پوشیده از یخ است. اروپا شرایط گرمایی لازم برای تصعید یخ بدون ذوب شدگی را دارد؛ همچنین تغییر خیلی کمی در زاویه تابش نور خورشید به سطح آن وجود دارد. در یک مطالعه جدید، محققان دانشگاه کاردیف آقای «دنیل هابلی» و همکارانش از داده‌های مشاهده ای برای محاسبه آهنگ تصعید در نقاط مختلف سطح قمر اروپا استفاده نمودند. آنها سپس از این محاسبات برای تخمین اندازه و توزیع ِ توده‌های یخی مذکور بهره جستند. آنان به این نتیجه رسیدند که توده‌های بزرگ یخی می توانند تا 15 متر هم ارتفاع داشته باشند. همچنین بر طبق استنباط محققان، توده‌های یخی شاید در پیرامون استوای قمر اروپا به وفور یافت شوند.

bbcfde.imageدکتر هابلی بیان کرد: «شرایط منحصربفرد اروپا هم امکان کاوش‌های هیجان انگیز را فراهم می کند، و هم اینکه خطرات بالقوه‌ای را عرضه می کند. وجود ساختارهای تیز، خطرناک و تیغ مانند که ارتفاع شان به 15 متر می رسد، می تواند هر عملیات فرود بر سطح این قمر را با دشواری‌ها و چالش‌های جدی روبرو سازد. امیدواریم مطالعه‌هایی از این دست به مهندسان کمک کند تا راه‌های مبتکرانه‌ای برای فرود آوردن امن و بی‌خطر کاوشگرها به سطح قمر اروپا پیدا کنند و ما بتوانیم اطلاعات بیشتری درباره این مکان شگفت انگیز تهیه کنیم. همچنین نشانه‌های حیات فرازمینی را هم در آن مورد کاوش و جستجو قرار دهیم.» جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله «Nature Geoscience» منتشر شده است.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.