بیگ بنگ: تقریبا 2% از ژنوم انسان حاوی ژن‌هایی است که دستورالعمل‌هایی را برای ساخت پروتئین در اختیار بدن‌مان می گذارند. مابقی را دی‌ان‌ای بی‌استفاده(جانک) تشکیل می‌دهد.

Junk DNAبه گزارش بیگ بنگ، دی‌ان‌ای اضافی نقش مهمی ایفا می‌کند: این دی‌ان‌ای تعیین می کند که ژن های ما کجا و کِی آن پروتئین ها را بسازند. حالا در تحقیقی که توسط دانشمندان دانشگاه پرینستون انجام شده، راهی برای استفاده از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل دی‌ان‌ای بی‌استفاده (جانک) پیدا شده است. دانشمندان نتیجه گرفتند که جهش در دی‌ان‌ای بی‌استفاده(جانک) می‌تواند باعث بروز اوتیسم شود. این یافته می‌تواند دستاوردهای نویدبخشی را برای بررسی بسیاری دیگر از اختلال‌ها به ارمغان بیاورد.

محققان در مقالۀ خود توصیف کردند که چگونه می‌توان هوش مصنوعی را برای پیش‌بینی چند جهش در دی‌ان‌ای افراد، آموزش داد و اینکه این جهش چه تاثیری بر بیان ژن‌ها دارد. محققان از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل ژنوم 1790 نفر مبتلا به اوتیسم استفاده کردند؛ این افراد هیچ سابقۀ خانوادگی مبنی بر اختلال نداشتند. یافته‌ها نشان داد که جهش‌های خاص در دی‌ان‌ای جانک باعث تغییر تنظیم ژن افرادِ مبتلا به اوتیسم شد و بیان ژن در مغز آن افراد و ژن‌هایی که قبلا با اوتیسم در ارتباط بودند، تحت تاثیر قرار گرفت.

تحلیل هوش مصنوعی

این اولین مطالعه‌ای است که جهش را با DNA غیر رمزگذاری مرتبط میداند. به گفتۀ محقق اصلی «اولگا ترویانسکایا»، این نخستین شواهد از جهش‌های غیرموروثی است که منجر به بروز اختلال یا بیماری انسانی پیچیده می‌شود. حالا محققان دیگر می‌توانند از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل دی‌ان‌ای جانک استفاده کنند تا رابطۀ احتمالی میان جهش‌های خاص و سایر بیماری‌ها یا اختلال‌ها مثل سرطان یا بیماری‌های قلبی مشخص شود. محققان گفتند: «در حال حاضر، 98% ژنوم بدون استفاده است. تحقیقات جدید این فرصت را به ما میدهد تا ببینیم با این 98% چه کار می‌توان کرد.» این مقاله در مجله Nature Genetics منتشر شده است.

ترجمه: منصور نقی‌لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: futurism.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.