بیگ بنگ: “ایلان ماسک” مدیر عامل شرکت تسلا چند روز پیش، از نخستین وانت برقی این شرکت به نام “سایبرتراک” (Cybertruck) رونمایی کرد. قیمت این وانت الکتریکی جذاب از ۳۹ هزار و ۹۰۰ دلار شروع می‌شود و در سال ۲۰۲۱ عرضه خواهد شد.

dddffddbeafسایبرتراک، ششمین خودرو تسلا از زمان تأسیس این شرکت در سال ۲۰۰۳ است. این خودرو میتواند رقیب سرسختی برای تراک فورد سری-اف (Ford F-Series) که بیش از ۴۰ سال در ایالات متحده پرفروش‌ترین وانت بوده است و وانت “شورلت سیلورادو”( Chevrolet Silverado) شرکت آمریکایی شورلت باشد. در این رویداد که روز پنجشنبه برگزار شد، ایلان ماسک، “فرانز ون هولژوآسن”(Franz Von Holzhausen) طراح اصلی خودروهای تسلا را معرفی کرد و از وی خواست آزمایشاتی را بر روی خودرو انجام دهد.

tesla cybertruck revealبه منظور تست تحمل ضربه، طراح این خودرو یک چکش بزرگ برداشت و به بدنه خودرو ضربه زد و از آن طرف نیز یک توپ فلزی به سمت پنجره کناری سایبرتراک پرتاب کرد. در کمال تعجب این توپ فلزی از شیشه عبور نکرد. پیش از این، ماسک ادعا کرده بود که این وانت در برابر یک اسلحه دستی ۹ میلی‌متری ضد گلوله است. سایبرتراک قیمت پایین دارای یک موتور متحرک و دیفرانسیل عقب خودرو(rear wheel drive) است و با هر بار شارژ قادر به طی کردن مسافتی حدود ۴۰۲ کیلومتر است.

Tesla Cybertruck Electric Pickup Truck Front in Motion on Road Courseنسخه بالاتر این خودرو مجهز به دو موتور متحرک است و قیمت آن ۴۹ هزار و ۹۰۰ دلار است و با هر بار شارژ قادر به طی کردن مسافتی در حدود 482 کیلومتر است. نسخه سه موتوره این خودرو نیز با هر بار شارژ قادر به طی کردن مسافتی در حدود 804 کیلومتر است و قیمت آن ۶۹ هزار و ۹۰۰ دلار است.

ODYAOIQIVACUFCNORYUMماسک گفت که سایبرتراک نسخه قیمت پایین تک موتوره می‌تواند در کمتر از ۶.۵ ثانیه از سرعت صفر به سرعت ۶۰ مایل در  ساعت (۹۶,۵۶۰۶ کیلومتر) می‌رسد. سایبرتراک نسخه دو موتوره می‌تواند در ۴.۵ ثانیه  به این سرعت برسد و سایبرتراک سه موتوره نیز می‌تواند در ۲.۹ ثانیه به این سرعت برسد. ظرفیت بکسل برای نسخه تک موتور این وانت حدود ۷۵۰۰ پوند، موتور دوگانه در حدود ۱۰ هزار پوند و موتور سه گانه حدود ۱۴ هزار پوند است.

ddfddbتمام نسخه های این وانت مجهز به سیستم استاندارد”تسلا اوتوپایلت” می باشند. سیستم پیشرفته دستیار راننده تسلا که “تسلا اوتوپایلت”(Tesla Autopilot) نام دارد، تاکنون قابلیت تشخیص سایر خودروها در جاده را داشته است. اما تشخیص خودرو تنها نکته‌ای نیست که یک راننده باید نگران آن باشد.در جاده‌ها، مخروط‌های راهنمایی و رانندگی هم وجود دارند که می‌توانند حواس راننده را پرت کنند و منجر به بروز حادثه شوند. به همین دلیل شرکت تسلا قابلیت جدیدی را برای دستیار “تسلا اوتوپایلت” فراهم کرده و این دستیار رانندگی از این پس قادر است وجود این مخروط‌ها در جاده‌ را هم تشخیص دهد.

dimsبا بروزرسانی اوتوپایلت، خودروهای برقی تسلا می‌توانند وجود این مخروط‌ها را نمایش دهد. اگر راننده خودرو تسلا از سیستم مسیریابی در سیستم اوتوپایلت استفاده کند، خودرو مسیر خود را تغییر می‌دهد تا از برخورد به مخروط‌ها جلوگیری کند. گرچه که افزودن این ویژگی گامی مهم برای تسلا است، ولی این شرکت خودروسازی بزرگ قصد دارد سیستم دستیار رانندگی خود را به نحوی پیشرفته کند که هرگونه شیئی در جاده را شناسایی کند. افزودن این تغییرات باعث می‌شود که رانندگان تسلا در آینده بدون دست رانندگی کنند.

tesla cybertruck live unveiling november“سایبرتراک”، از همان آلیاژ فولادی ساخته شده که برای ساخت موشک “استارشیپ” شرکت “اسپیس‌ایکس” مورد استفاده قرار گرفته است. “ایلان ماسک”، مدیرعامل شرکت تسلا در توئیت جدید خود، به بیان جزئیاتی در مورد سایبرتراک پرداخت که در رونمایی به آنها اشاره نشده بود. در توئیت ماسک آمده است که قرار است وانت الکتریکی، به قابلیت شارژ با انرژی خورشیدی مجهز شود.

Cybertruck Feature Image xماسک در این توئیت نوشت: سایبرتراک، گزینه دیگری نیز برای شارژ با انرژی خورشیدی خواهد داشت که می‌تواند انرژی لازم را برای طی کردن ۲۴ کیلومتر با یک بار شارژ فراهم کند. سایبرتراک با داشتن این ویژگی می‌تواند از عهده تامین انرژی خود برآید. شاید این وانت الکتریکی با اضافه کردن پنل‌های خورشیدی بتواند بین ۴۸ تا ۶۴ کیلومتر را طی روز بپیماید. میانگین مسافت طی شده در روز در آمریکا، حدود ۴۸ ساعت است.

tesla cybertruck closed bed storage eبه نظر می‌رسد که طول سایبرتراک و شکل زاویه‌دار آن بتوانند انرژی حاصل از پنل‌های خورشیدی را دو برابر کنند. با وجود ویژگی‌های گفته شده در این مورد، نباید انتظار داشت که سایبرتراک بتواند همه انرژی مورد نیاز خود را از خورشید به دست آورد زیرا کارآیی پنل‌های خورشیدی در این حد نیست.

tesla cybertruckتامین انرژی لازم برای پیمودن بین ۴۸ تا ۶۴ کیلومتر در روز، برای رانندگی اطراف شهر کافی خواهد بود اما شاید باز هم نیاز به وجود یک راه استاندارد برای پیمودن مسیرهای طولانی احساس شود. اگرچه ماسک در توئیت خود، انرژی حاصل از پنل‌های خورشیدی را فقط برای پیمودن ۲۴ کیلومتر کافی می‌داند، اما باید توجه داشت این نیرویی است که از خورشید به دست می‌آید.

tesla cybertruck wheelهنوز جزئیات بسیاری در مورد سایبرتراک وجود دارند که باید آشکار شوند. این جزئیات، مواردی از جمله هزینه‌های آن، شکل و ویژگی پنل‌ها و زمان آماده شدن آن را در بر می‌گیرند. از صحبت‌های ماسک این گونه بر می‌آید که نباید تا پیش از اواخر سال ۲۰۲۱، منتظر تولید “سایبرتراک” بود.

از برجسته‌ترین مشخصات فنی سایبرتراک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • مدت زمان رسیدن خودرو از صفر تا 96 کیلومتر بر ساعت : ۲.۹ ثانیه
  • مجهز به ۳ موتور الکتریکی
  • توان پیمایش به ازای هر بار شارژ کامل: 800 کیلومتر
  • مجهز به شیشه های ضدگلوله و نشکن
  • صفحه نمایش ۱۷ اینچی

cybertruckبه عقیده بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران فعال در حوزه خودرو این محصول در صورت رسیدن به مراحل تولید انبوه و عرضه به بازار، قادر خواهد بود در صنعت حمل و نقل برقی، پاک و دوستدار محیط زیست انقلاب ایجاد کند و بدون شک نظر و رضایت شهروندان و مشتریان را در کشورهای مختلف به سمت و سوی خود جلب کند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: isna , theverge , wired  , CNN , businessinsider

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. نکن ایلان با روح و روان ما بازی نکن…لعنتی شبیه ماشین مامور های ویژه است😬