بیگ بنگ: در روز ولنتاین سال 1990 میلادی، فضاپیماى ویجر 1 که چهار میلیارد مایل از خورشید فاصله داشت برای آخرین بار نگاهی به پشت سرش انداخت تا اولین عکس خانوادگی را از منظومه شمسی رقم بزند. پرتره کامل یک عکس موزاییکی 60 فریمی می باشد که 32 درجه بالای صفحه دایرةالبروج قرار دارد.

دوربین زاویه پهن فضاپیمای ویجر 1 سیارات درونی منظومه شمسی را در سمت چپ تحت پوشش قرار داده و در نهایت به سیارۀ نپتون، غول گازي و دورترین سیاره منظومه شمسی را به تصویر کشیده است. موقعیت های زحل، زمین، مشتری، ناهید، اورانوس و نپتون با حروف نشان داده شده اند، اما خورشید نقطه روشنی در مجاورت مرکز دايره فریم هاست. فریم های گوشه تصویر به هر یک از سیارات در دوربين میدان باریک ویجر 1 تعلق دارند. عطارد و مریخ در تصویر دیده نمی شوند؛ به دلیل نزدیکی زیاد عطارد به خورشید، امکان تشخیص آن وجود ندارد. متاسفانه، مریخ نیز در اثر نور خورشید پراکنده شده در سیستم نوری دوربین پنهان گردیده است. موقعیت پلوتو – سیاره ای کوچک، کم فروغ و نزدیکتر به خورشید در مقایسه با نپتون- نیز پوشش داده نشده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. با این همه بزرگی منظوممون انگار یه تصویر میکروسکوپی رو میبینیم .
    ای ظالمانی که ظلم میکنید فقط بنگرید به این تصویر و بازهم ظلم کنید ! اینکه دیگر ساختگی نیست تصویر واقعیه منظومه بسیار بزرگمان در کمترین فاصله ممکن ، از تمام بزرگی هستی میباشد.