دانشمندان کهکشانی بدون هیچ “ماده تاریک” کشف کردند

بیگ بنگ: کهکشان NGC 1052-DF2 که به اختصار DF2 نامیده می شود، تقریبا ۶۵ میلیون سال نوری با زمین فاصله دارد. شاید بپرسید که چه چیزی DF2 را به کهکشانی خاص تبدیل کرده است. شواهد نشان می دهد که این کهکشان هیچ ماده تاریکی ندارد!

به گزارش بیگ بنگ، ما هرگز موفق به مشاهده مستقیم ماده تاریک نشده‌ایم. ما به این دلیل باور داریم که ماده تاریک وجود دارد چون می توانیم چگونگی تاثیر آن بر ماده عادی را مشاهده کنیم. بر پایۀ این مشاهدات غیرمستقیم، محققان تخمین زده‌اند که ماده تاریک تقریبا ۲۷ درصد جهان ما را تشکیل می دهد. چون ماده تاریک به نوعی کشف شده است، فرض محققان بر این بود که ماده تاریک برای شکل‌گیری کهکشان ضروری است. گرانش ناشی از اثر ماده تاریک باعث جذب ماده باریونی می شود. این عامل باعث ایجاد ستاره‌ها، سیاره‌ها و سایر اجرامی که در کهکشان می بینیم، می شود. راحت بود، نه؟

بر پایه این درک پیشین، تیم محققان فکر کردند که از میزان ِ “ماده تاریک” موجود در این کهکشان اطلاع پیدا کردند. اما وقتی میزان ِ ماده تاریک موجود در آن را به طور دقیق مورد محاسبه قرار دادند، دریافتند که ماده تاریک فقط ۱٫۴۰۰ اُم میزانی است که انتظار داشتند! «پیتر ون دوکوم» استاد دانشگاه یِیل و نویسنده ارشد مقاله‌ای در رابطه با کهکشان DF2 که در مجله معتبر Nature به چاپ رسید، خاطر نشان کرد: «این اکتشاف درک استاندارد ما از چگونگی کارکرد کهکشان‌ها را به چالش می کشد. این نتیجه همچنین نشان می دهد که شاید بیش از یک روش برای ایجاد ِ کهکشان‌ها وجود داشته باشد.»

کهکشان DF2 از جنبه‌های دیگر هم منحصربفرد است و ویژگی‌های آن با ویژگی‌های یک کهکشان مارپیچی سنخیتی ندارد چرا که این نوع کهکشان‌ها دارای نواحی مرکزی متراکم، بازوهای مارپیچی و یک دیسک هستند. کهکشان DF2 شباهتی به کهکشان‌های بیضی هم ندارد که یک سیاهچاله در بخش مرکزی‌شان دارند. DF2 یک کهکشان نادر به شمار می رود. این کهکشان به قدری نامتراکم و پراکنده است که کهکشان‌های پشت آن را می توان مشاهده کرد.

«جوسیلین مونرو» فیزیکدان ذره و کارشناس ماده تاریک در دانشگاه رویال هالووی لندن اظهار داشت: «بنا به برخی نظریه‌ها، این امکان وجود ندارد که کهکشانی بدون ماده تاریک وجود داشته باشد. این کهکشان جالب می تواند این نظریه‌ها و ایده‌های مغایر را به چالش بکشد.» محققان امیدوارند سن کهکشان DF2 را تعیین کنند. آقای ون دوکوم در پایان گفت: «در حال حاضر، فقط می دانیم کهکشان DF2 به لحاظ سنی بیش از ۱۰ میلیارد سال قدمت دارد. اما ما خواهان پی بردن به سن ِ دقیق آن هستیم.»

منصور نقی لو

کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی. علاقمند به نجوم، کیهان شناسی، فرگشت، اکتساب زبان اول، یادگیری زبان دوم و بعنوان نویسنده علمی- نجومی در وب سایت بیگ بنگ فعالیت می کند.

1. δγι λ گفت:

“ما هرگز موفق به مشاهده مستقیم ماده تاریک نشده‌ایم.”
    “اما وقتی میزان ِ ماده تاریک موجود در آن را به طور دقیق مورد محاسبه قرار دادند، دریافتند که ماده تاریک فقط ۱٫۴۰۰ اُم میزانی است که انتظار داشتند!”
    نمی‌فهمم چجوری چیزی که مشاهده نکردن رو (به طور دقیق مورد محاسبه قرار دادند)؟!!!؟!

2. جزایری گفت:

فیلمی که از زوم کردن تلسکوپ ارسال شده، مربوط به تلسکوپ هابل است؟؟؟؟