بیگ بنگ: درست صد سال پس از ارائه ی نظریه ی نسبیت عام توسط آلبرت اینشتین، دانشمندان از حدود ۳۰۰۰ کهکشان باستانی نقشه برداری کرده و تایید کرده اند که این قوانین در روزگار آغازین کیهان هم برقرار بوده است.

یک نقشه ی سه بعدی از کیهان در فاصله های دورتر از ۱۲ میلیارد سال نوری. بررسی جایگاه کهکشان های باستانی به گروهی از دانشمندان کمک کرد تا اعتبار نظریه ی نسبیت عام اینشتین، که شیوه ی پیچش فضا-زمان توسط گرانش را توصیف می کند را تایید کنند.
یک نقشه ی سه بعدی از کیهان در فاصله های دورتر از ۱۲ میلیارد سال نوری. بررسی جایگاه کهکشان های باستانی به گروهی از دانشمندان کمک کرد تا اعتبار نظریه ی نسبیت عام اینشتین، که شیوه ی پیچش فضا-زمان توسط گرانش را توصیف می کند را تایید کنند.

این کهکشان ها که ۱۳ میلیارد سال نوری از زمین دورند، در زمانی کمتر از یک میلیارد سال پس از بیگ بنگ ساخته شده اند. پژوهشگران یک نقشه ی سه بعدی (3D) از جایگاه های این کهکشان ها پدید آوردند و به کمک آن تایید کردند که اثرهای نسبیتی در گذشته ی تاریخ کیهان همواره استوار و برقرار بوده، چیزی که نشان می دهد انرژی تاریک در گسترش کیهان نقش دارد.

این پژوهشگران به کمک تلسکوپ سوبارو در رصدخانه ی ملی اخترشناسی ژاپن در هاوایی، چگونگی گرد هم آمدن کهکشان های دوردست و سرعت جابجایی آنها در فضا را سنجیدند و اندازه گرفتند. آنها با بهره از تلسکوپ سوبارو نخستین بررسی فراگیر را روی کهکشان هایی به این دوردستی انجام دادند. این دانشمندان در بیانیه ای که روز ۲۶ آوریل در Publications of the Astronomical Society ژاپن منتشر شد، گفتند: « از میان رصدهای گوناگون کیهانشناختی، نقشه برداری از ساختارهای بزرگ-مقیاس ابزاری (روشی) بی‌اندازه نیرومند است.»

انرژی و ماده ی معمولی نمی توانند دلیل گسترش (انبساط) کیهان را توضیح دهند؛ به همین دلیل دانشمندان تاکنون برای توضیح چگونگی گسترش کیهان مفهوم انرژی تاریک را به عنوان سرشتی که همه ی فضا را در بر گرفته ولی به طور مستقیم آشکار نمی شود پیشنهاد داده اند. ولی نظریه ی دیگری که پیشنهاد شده این است که کارکرد نسبیت عام اینشتین با گذشت زمان ضعیف تر شده. بنابراین تایید برقراری نسبیت عام حتی در روزگار آغازین کیهان توسط این پژوهشگران، تاییدیست بر وجود انرژی تاریک. تپه‌ئی اوکومورا، یکی از رهبران این پژوهش از بنیاد کاولی برای فیزیک و ریاضی در دانشگاه توکیو می گوید: «ما نظریه ی نسبیت عام را دورتر از هر کس دیگری آزمایش کردیم. انتشار دستاوردهای ما ۱۰۰ سال پس از آن که اینشتین نظریه اش را ارایه داد یک امتیاز است.»

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: space.com / برگردان: ۱star-7skies

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه