بیگ بنگ: دانشمندان با بررسی تابش پس زمینه مایکروویو کیهانی دریافتند که بر خلاف باور موجود، کیهان بدون هیچ الگوی خاصی و در تمام جهات در حال انبساط است.

0a54d01b000005dc-3782462-image-m-31_1473456369157به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، تا قبل از این اکتشاف دانشمندان بر این باور بودند که کیهان بی‌انتها با الگوی خاص یا حداقل در جهتی مشخص در حال گسترش است، اما یافته‌های اخیر نشان داد جهان هستی بدون الگویی خاص و در تمام ابعاد در حال انبساط است. این اکتشاف همچنین ثابت کرد که نظریه گسترش سمت‌ و سو دار کیهان دیگر معتبر نیست، چرا که امواج پس زمینه مایکروویو کیهانی* که به تابش‌های باستانی معروف هستند، نشان‌ دهنده ی پیروی کیهان از قانون گسترش ایزوتروپیک یا همسانگرد است.

با نگاه کلی و عامیانه‌تر به پدیده گسترش ایزوتروپیک یا همسانگرد این نتیجه حاصل می‌شود که کیهان پس از تولد همچنان در تمامی جهت‌ها در حالِ انبساط است. دانشمندان معتقدند که گسترش همسانگرد کیهان همراه تمام کهکشان‌های شناخته شده و ناشناخته دور و نزدیک است. این پدیده یعنی اینکه اگر از زوایای متفاوت به کیهان نگاه کنیم تفاوتی در فاصله ی اجزای درونی قابل مشاهده نیست. جزئیات بیشتر این پژوهش در arXiv منتشر شده است.

382289b600000578-3782462-image-a-28_1473455969578• به گفته ی دانشمندان تابش پس زمینه‌ی مایکروویو کیهانی(CMB)، باقیمانده ای از اثرات بیگ بنگ در زمانی که جهان متولد شده، می‌باشد. تابش پس زمینه مایکروویو، وضعیت کیهان را درست 380 هزار سال پس از بیگ بنگ نشان می دهند، این امواج با چشمان غیرمسلح قابل مشاهده نیستند اما در سرتاسر جهان وجود دارند. دلیل غیرقابل مشاهده بودن این امواج برای چشم انسان، دمای بسیار پایین آنها می‌باشد. دمای این امواج فقط ۲٫۷۲۵ درجه از صفر مطلق (صفر کلوین) بالاتر است؛ یعنی دمایی معادل منفی ۲۷۳٫۱۵ سلسیوس. و این بدان معناست که این امواج فقط برای بخش مایکروویو طیف سنج‌های الکترومغناطیس قابل مشاهده هستند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: dailymail.co.uk

اطلاعات بیشتر: sciencemag.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.