بیگ بنگ: محققان آلمانی با استفاده از چند مدل موفق به اجرای بزرگترین شبیه سازی از کهکشان شده اند. آنان امیدوارند که این مدل ها جزئیات جدیدی درباره شکل گیری و تکامل راه شیری ارائه کند.

این شبیه سازی رایانه ای نشان دهنده تراکم ماده تاریک در نزدیکی خاستگاه راه شیری در حدود پانصد میلیون سال پس از بیگ بنگ می باشد.

به گزارش بیگ بنگ، دانشمندان از چندین ابر رایانه برای اجرای شبیه سازی های با کیفیت در طی بازه چند ماهه استفاده کرده اند. جامع ترین مدل های فیزیک که تاکنون کدگذاری شده اند، در این شبیه سازی مورد استفاده قرار گرفته اند. در این شبیه سازی بزرگ، پدیده های کیهانی از قبیل گرانش، ایجاد ستاره، هیدرودینامیک گاز و انفجار ابرنواخترها لحاظ شده است. میدان های مغناطیسی بین ستاره ای هم برای نخستین بار در مدل جدید بررسی شده اند. پس امکان رشد سیاهچاله ها در طول شبیه سازی نیز فراهم آمد.

اخترشناسان درک بالایی از ساختار کهکشان های مارپیچى مثل راه شیری دارند. برآمدگی مرکزی ستاره های کهن یک سیاهچاله بزرگ را احاطه می کند. بازوهای حاوی ستاره های جدید از مرکز فاصله می گیرند. کهکشان راه شیری میزبان صد تا چهارصد میلیارد ستاره است؛ صرف نظر از میلیاردها تُن گاز و گرد و غبار. محققان اطلاعات اندکی در خصوص نحوه شکل گیری و تکامل کهکشان های مارپیچى دارند؛ اینکه چطور چنین شکلی را بدست آورده اند. مدل هایی با قدرت تفکیک بالا می توانند مثمر ثمر واقع شوند.

رابرت گرند، محقق موسسه مطالعات نظری هایدلبرگ طی گزارشی اعلام کرد: نتیجهٔ پروژه اوريگا این است که اکنون اخترشناسان قادر به استفاده از کارهای ما برای دسترسی به حجم ارزشمندی از اطلاعات خواهند بود؛ اطلاعاتی مثل ویژگی های کهکشان ها و ستاره های بسیار قدیمی یافت شده در هاله پیرامون کهکشان ها.

برای اینکه اندازه یک کهکشان مارپیچى بزرگتر شود، باید به حجم بالایی از گاز تازه ایجاد کننده ستاره در اطراف لبه هایش دسترسی داشته باشد؛ کهکشان های کوچک غنی از گاز می توانند چنین شرایطی را فراهم آورند. این یافته ها در کنار مشاهدات حاصل از تلسکوپ ها و مشاهدات فضایی می تواند بینش ما را نسبت به ماهیت رشد و برخوردهای کهکشانی گسترش بدهد. جزئیات بیشتر این پژوهش در “یادداشت های ماهانه انجمن نجوم سلطنتی” منتشر شده است.