بیگ بنگ: رصدخانه جنوبی اروپا اعلام کرد که هفته آینده در روز 10 آوریل 2019 خبر بسیار مهمی دربارۀ سیاهچاله‌ها منتشر خواهد شد. ما میدانیم که سیاهچاله چه شکل و شمایلی دارد، اما به زودی جهانیان شاهد اولین عکس واقعی از “افق رویداد یک سیاهچاله” خواهند بود.

blackholeVR xبه گزارش بیگ بنگ، البته باید تا روز انتشار این خبر صبر کنیم که به صورت زنده توسط برخی وبسایت‌ها پوشش خواهد شد. اما بگذارید یک سرنخ بزرگ در اختیارتان بگذاریم: بر اساس خبرِ از پیش اعلام شده، محققان دربارۀ نخستین نتایج «تلسکوپ افق رویداد» به بحث و بررسی خواهند پرداخت.

«تلسکوپ افق رویداد» برای سالیان متمادی به مشاهده قلب کهکشان راه شیری پرداخته و سعی کرده تصویری از محل سیاهچاله «کمان *A» تهیه کند؛ سیاهچاله‌ها اجرام غول پیکر و نامرئی هستند و کل تابش الکترومغناطیسی را جذب می کنند؛ یعنی هیچ یک از تلسکوپ‌های ما (تلسکوپ‌های رادیویی، پرتو ایکس، نوری، پرتو گاما) توانایی شناسایی آنها را ندارند.

“افق رویداد” به نقطۀ خارجی از سیاهچاله گفته می شود که نور نمی تواند در آن نقطه به سرعت گریز دست پیدا کند. دیدن ِ افق رویداد از دیدگاه نظری امکان‌پذیر است. فضا-زمان در  اطراف سیاهچاله رفتار عجیب و غریبی دارد. سیاهچالۀ «کمان *A» با ابری ضخیم از گاز و گرد و غبار پوشش یافته است. تلسکوپ‌های سرتاسر دنیا تمام نیروی خود را صرف تهیه داده‌هایی کرده‌اند که عکسی از این سیاهچاله بدست آورند. ناگفته نماند که این داده‌ها مستلزم تجزیه و تحلیل جامعی است.

تلسکوپ‌های تشیکل دهنده تلسکوپ افق رویداد که در جای جای کره زمین قرار دارند.

در روز دهم آوریل 2019، کمیسیون اروپا، شورای تحقیقات اروپا و پروژه تلسکوپ افق رویداد نتایج خارق‌العاده و بسیار مهمی را در یک نشست خبری اعلام خواهند کرد. این رویداد خبری به صورت زنده از یوتیوب پخش خواهد شد. در اینجا لینک پخش آن را قرار داده‌ایم. این لینک را بوکمارک کنید تا چنین رویداد بزرگی را از دست ندهید. بزودی شاهد صحنه‌ای تاریخی در علم نجوم خواهیم بود.

ترجمه: منصور نقی‌لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

8 دیدگاه

  1. با سلام و خسته نباشید خدمت تیم زحمت کش بیگ بنگ من ۸ ماهه که مطالبتونو هر روز تقریبا میخونم بسیار عالی واقعا خیلی هیجان زدم تا این لحظه برسه ممنون.

  2. بی صبرانه منتظر همچین لحظه ای هستم.
    البته الان چندین ساله که منتظر این بودم که علم بتونه سیاهچاله هارو رصد کنه.
    این لحظه ی بزرگی میتونه تو تاریخ علم بشر باشه.
    ممنون از تیم خوب و دوست داشتنی بیگ بنگ.
    اگه شما هم بتونین تو سایت بیگ بنگ مستقیم پوشش بدین که خیلی عالی میشه.
    بازم ممنون یاعلی موفق باشید…