بیگ بنگ: تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا دور نخست آزمایشات را برای قابلیت استفاده موشکی پشت سر گذاشته است. این تلسکوپ فضایی نسل جدید به زودی به قدرتمندی ترین و جدید ترین چشمان ما در فضا تبدیل خواهد شد که توان شناسایی نور مادون قرمز را دارد. تلکسوپ های قبلی از جمله هابل فاقد چنین توانایی بودند.
به گزارش بیگ بنگ، تلسکوپ فضایی جیمز وب(JWST) از سالیان گذشته مراحل ساخت را طی می کرده است. تنها دلیلی که هنوز در داخل یک موشک قرار نگرفته تا به فضا برسد این است که همچنان یک سری آزمایشات بر روی آن انجام می شود تا از قرار گرفتن تمامی اجزا در جای خود و ارائه عملکردی مطمئن، اطمینان حاصل گردد. بر اساس گزارش سازمان ناسا، این تلسکوپ بزرگ به مراحل پایانی تست ها در مرکز پروازهای فضایی گودارد در گرین بلت مریلند رسیده است که از یک گام نزدیک تر شدن برای پرتاب حکایت دارد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب که انتظار می رود جانشین خوبی برای تلسکوپ هابل باشد، دارای یک آینه طلایی بسیار بزرگ است که به هجده قسمت شش ضلعی تقسیم شده و هدف از طراحی آن، بررسی نور مادون قرمز از نخستین کهکشان های شکل گرفته در جهان اولیه میباشد. آزمایشات مربوطه در مرکز گودارد برای بررسی تحریف یا عدم تحریف آینه ها پس از شبیه سازی های فضا- زمان انجام شد. مهندسان ناسا دریافتند که آینه ها در بالاترین نقطه و بهترین وضعیت قرار دارند. بر طبق برنامه های از قبل تعیین شده، تلسکوپ فضایی جیمز وب برای انجام آزمایشات برودتی و غیره به تگزاس منتقل می شود؛ این تلسکوپ برای انجام کارهای نهایی به کالیفرنیا برده خواهد شد.

یک دههٔ گذشته دوره ای حیاتی برای کاوش سرحدات غایی بوده است. اکتشافات انجام شده زمینه را برای حصول دستاوردهای علمی بزرگ در کهکشان راه شیری، سیارات آن و اجرام واقع شده در ورای آن فراهم آورد. از جمله این اکتشافات می توان به کشف میدان های گرانشى اشاره کرد که مهر تاییدی بر نظریات اینشتین زد. تمامی این دستاوردها با بهره گیری از تلسکوپ های فضایی با اشکال، اندازه ها و اهداف گوناگون حاصل آمده است.

تلسکوپ جیمز وب در نقطه مداری که حدودا ۱٫۵ میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد (در نقطه لاگرانژ ) مستقر می شود

اگرچه ما نسبت به بیست سال گذشته اطلاعات بسیار زیادی درباره فضا کسب کرده ایم، اما مسائل بسیاری هم هستند که ما از آنها سر در نمی آوریم. انتظار می رود هابل به زودی بازنشسته شود. لذا تلکسوپ فضایی جیمز وب عهده دار مسئولیتی بزرگ شده و دانش ما را در خصوص جهان افزایش می دهد. این تلسکوپ با برخورداری از ناحیه گردآوری با اندازه‌ی هفت برابر بزرگتر از ناحیه گردآوری هابل و آینه هایی با قابلیت شناسایی نور مادون قرمز، این امکان را به ما خواهد داد تا جهان را از چشم انداز جدیدی ببینیم.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: futurism.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 دیدگاه

  1. واقعا از ته دل به امید موفقیت ناسا و جیمز وب و تمامی دست آوردهایش شان و رسیدن به بیشترین پیشرفت های فضایی شان .