بیگ بنگ: اولین تصاویر نمای نزدیک از طوفان عظیم مشتری توسط فضاپیمای “جونو” و پس از پایان پرواز تاریخی آن در چند روز قبل تهیه شده است. جونو که با سرعت پنجاه کیلومتر در ثانیه حرکت می کند، در فاصلۀ 9 هزار کیلومتری این طوفان عظیم پرواز می کرده است. طوفان عظیم مشتری حداقل به مدت دویست سال فعال بوده است.

طوفان بزرگ مشتری 16 هزار کیلومتر گستردگی دارد و به مدت دویست سال دانشمندان را غرق در حیرت کرده است.

به گزارش بیگ بنگ، دانشمندان امیدوارند که این تصاویر درک ما را نسبت به بزرگترین طوفان منظومه شمسی دچار تحول کند. امکان دانلود تصاویر در آخر هفته فراهم می شود. اولین تصاویر خام بصورت آنلاین منتشر شدند؛ ناسا علاقمندان را ترغیب به پردازش و ارتقای رنگ ها و برش تصاویر کرده تا جنبه های مختلف آنها به روشنی نمایان گردد.

تصاویر جونو نشان دهندهٔ دیگ نارنجی متلاطمى از ابرهایی به گستردگی 16 هزار کیلومتر است که از طوفان ها و گردباد های قطبی عظیمی برخوردارند. با نزدیک شدن کاوشگر به سیاره، زمینه برای دانلود تصاویر مهیا خواهد شد؛ پس به تصاویر جامع و بهتری دست خواهیم یافت.

دانشمندان امیدوارند ماموریت جونو نگرش آنها را درباره چگونگی تکامل این سیاره بزرگ و حتی خود منظومه شمسی تغییر بدهد. پوشش ابری متراکم مشتری و کمربند خطرناک ترین تابش ها در منظومه شمسی بر دشواری کار می افزایند زیرا قطعات الکترونیکی فضاپیمای جونو توان مقاومت در برابر چنین شرایط بغرنج را ندارد. سالیان درازی است که دانشمندان در صدد پی بردن به اسرار مشتری هستند و از اوایل دهه 1800 میلادی بطور پیوسته لکه سرخ بزرگ را مورد مطالعه قرار داده اند.

حتی برخی از نخستین چشم اندازهای مشتری که در اواخر دهه 1600 که با تلسکوپ تهیه شده بودند، از وجود لکه ای بزرگ در سطح سیاره حکایت داشت. اخترشناسان بسیاری بر این باورند که این همان طوفان چند قرن پیش است. محقق ارشد ماموریت جونو، آقای اسکات بولتون از مؤسسه تحقیقاتی Southwest در تگزاس، گفت یکی از سوالاتی که امیدوارند پاسخی برایش بیابند، دلیل پایداری و چرخش طولانی این طوفان عظیم به مدت چند صد سال می باشد.

ناسا تصاویر خام را به صورت آنلاین منتشر کرده و خواستار کمک عموم مردم در بررسی و ارتقای رنگ آنها شده است.

بولتون خاطر نشان کرد: برخی دانشمندان معتقدند که برای اینکه یک طوفان برای مدتی بسیار طولانی به روند خود ادامه بدهد، باید ریشه های بسیار عمیقی داشته باشد. شاید منبع انرژی دخیل در ایجاد طوفان از اعماق سیاره نشأت می گیرد. البته تاکنون ما فقط موفق به مشاهده قسمت فوقانی مشتری بوده ایم. ما فقط این پوشش نازک را می بینیم که بسیار جذاب و خارق العاده است. این نواحی و کمربندهای زیبا به همراه طوفان بزرگی که در بخش فوقانی جولان میدهد، بر جذابیت مشتری می افزاید. اما باید دریافت که چه چیزی در زیر آنها نهفته است. تیم پژوهشی به جستجوی آذرخش نیز خواهد پرداخت زیرا در بخش های دیگری از مشتری دیده شده و احتمالا نشان از وجود ابرهای آبی دارد.

دکتر بولتون افزود: بسیاری از طوفان های زمین نیز با رعد و برق و آذرخش همراه اند، اما انتظار می رود این طوفان حاوی آمونیاک باشد. فعلا چیزی نمی دانیم. این لکه سرخ به مدت صدها سال مشاهده شده اما در طی چند دهه اخیر ما متوجه شدیم که در حال کوچک شدن و تغییر شکل می باشد. شاید در زمان مناسبی سر از اسرار آن در بیاوریم. وقتی چیزی را در حال گذر مشاهده می کنید، بر جذابیت آن افزوده و اطلاعات بیشتری دربارۀ آن یاد می گیرید.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: abc.net

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه