بیگ بنگ: تاریخ نابودی بالقوه زمین 16 مارس سال 2880 و زمانی خواهد بود که یک سیارک سرگردان در فضا احتمالا به سیاره خاکی برخورد کند.

محققان طی بررسی مدار یک سیارک احتمال برخورد آن به سیاره ما و تاریخ بالقوه نابودی زمین را 16 مارس 2880 اعلام کردند.
محققان طی بررسی مدار یک سیارک احتمال برخورد آن به سیاره ما و تاریخ بالقوه نابودی زمین را 16 مارس 2880 اعلام کردند.

به گزارش ایسنا، محققان با مطالعه این سیاراک دریافته‌اند بدنه آن به حدی سریع می‌چرخد که باید از هم متلاشی شود اما در مسیر خود به سوی زمین سالم باقی مانده است. گفته می‌شود مولفه‌های این جرم کیهانی توسط نیروهای منسجم‌کننده وان‌دروالس به یکدیگر گره‌ خورده‌اند و گرچه کشف این موضوع در نوع خود موفقیتی بزرگ به شمار می‌آید، دانشمندان هنوز نمی‌دانند چگونه حرکت سیارک را متوقف کنند.

این گرافیک جدید ناسا مدار 1400 سیارک خطرناک را در اطراف زمین به تصویر کشیده که پتانسیل برخورد با سیاره ما را دارند.
این گرافیک جدید ناسا مدار 1400 سیارک خطرناک را در اطراف زمین به تصویر کشیده که پتانسیل برخورد با سیاره ما را دارند.

تحقیقات پیشین نشان داده‌اند سیارک‌ها مجموعه‌ای از مولفه‌های سست هستند که توسط اصطکاک و گرانش به هم گره‌ خورده‌اند. با این حال بر اساس بررسی‌های تیم دانشگاه تنسی، سیارک 1950 DA به اندازه‌ای سریع می‌چرخد که این نیروها را نادیده می‌گیرد. قطر این صخره آسمانی یک کیلومتر اعلام شده و هر دو ساعت و شش دقیقه یک بار حول محور خود می‌چرخد. با محاسبه دما و تراکم آن، تیم تحقیقاتی نیروهای واندروالس را که از تجزیه‌شدن سیارک جلوگیری می‌کنند، شناسایی کرده‌اند.

انیمیشنی از مدار حرکتی سیارک 1950 DA
انیمیشنی از مدار حرکتی سیارک 1950 DA

این سیارک با سرعت 15 کیلومتر در ثانیه به سمت زمین در حرکت است و شاید به اندازه‌ای به سیاره خاکی نزدیک شود که با سرعت 61 هزار و 160 کیلومتر در ساعت در اقیانوس اطلس سقوط کند. گفته می‌شود 1950 DA احتمالا با نیروی حدود 44 هزار و 800 مگاتن تی‌ان‌تی به زمین برخورد می‌کند. گرچه احتمال چنین برخوردی فقط 0.3 درصد اعلام شده، این امر 50 درصد خطر بیشتری را نسبت به امکان برخورد دیگر سیارک‌ها به زمین ایجاد می‌کند. سیارک مزبور در 23 فوریه سال 1950 کشف و به مدت 17 روز مشاهده شد؛ سپس برای نیم قرن از دیدگان پنهان ماند.

جزئیات این دستاورد علمی در مجله Nature منتشر شد و دارای مضامینی بالقوه برای حفاظت از زمین در مقابل برخورد سیارک‌های عظیم است.

مطالعه بیشتر در: dailymail , space

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

5 دیدگاه

  1. خواهشا خواهشا حتما !! بگید که چگونه وبا چه روشی میتوانند چنین تخمینی برای برخوردی بدین شکل در آینده دور زمین بزنند ؟
    و آیا مگرسیارک یا هر سنگ آسمانی دیگری هیچ وقت مدار و مسیرشان در فضا تغییر نمیکند که دانشمندان میتوانند بعضی برخوردهای آنها را بدرستی بیش بینی کنند ؟؟

    1. چنین دستاوردهایی از طریق علم فیزیک و اخترشناسی میسر میشه
      همیشه سنگهای آسمانی وسیارکهایی وجود داشته و دارند ک امنیت زمین رو تهدید کنند ولی اینکه دقیقا گفته بشه ک چنین پیش بینیهایی صددرصد اتفاق میفته نخیر چنین نیست و تا اون زمان هم بهترین گزینه منتظرموندنه
      علم اونقدر پیشرفت کرده ک بتونه چنین اجرامی رو منهدم یا از مسیرشون خارج کنه وزمین رو دربرابر خطراتشون ایمن نگه داره ولی بهتره تا موقعی ک چنین برخوردی با احتمال بالا قوت نگرفته اقدامی نشه چون طبعا خطرات و فجایع بعداز اون غیرقابل پیش بینیه

  2. سلام
    هالیوود یه فیلم تو این زمینه ساخته که همین داستان رو داره
    دیدنش خالی از لطف نیست:
    آرماگدون
    محصول سال 1998/1377
    کارگردان: مایکل بی
    بازیگران سرشناس: بروس ویلس، بن افلک، لیو تیلور، بیلی باب ثورنتون
    خلاصه داستان : محققان ناسا سیارکی به ابعاد ایالت تگزاس را کشف می‌کنند که تا کمتر از یک ماه دیگر به زمین برخورد می‌کند. تنها سناریوی آنها برای نجات جهان از پایان دنیا، فرستادن گروهی از حفاران چاه‌های نفتی دریایی به این سیارک است تا با حفاری، بمبی را در اعماق آن قرار دهند که سیارک را در آخرین لحظه به دو نیم تقسیم کند، اما همه چیز مطابق برنامه پیش نمی‌رود…

  3. تو رو خدا سال رو نگاه ۲۸۸۰

    866 سال دیگه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    از الان اینا به فکرن!

  4. خب آیا به نظرتون تا اون موقع بشر فناوری لازم برای دفاع از خودش در برابر این آسیب ها رو تولید نکردی ؟