بیگ بنگ: وقتی‌ بحث انرژی‌ خورشیدی می شود، همه ی ما می‌دانیم که صفحه‌های خورشیدی به منظور تولید خروجی مطلوب و بهینه باید در محل‌هایی‌ که امکان دریافت بالاترین تابش خورشیدی را دارند، نصب شوند. اما همواره ابرها و شرایط بد جوی ممکن است در تولید انرژی‌ اختلال ایجاد کند. نصب بالون هایی در ارتفاع بالا، امکان دسترسی‌ مستمر و بدون وقفه به نور خورشید را فراهم خواهد کرد.

5672f1ec160000b300eb9202به گزارش بیگ بنگ، در حال حاضر، دانشمندان یک آزمایشگاه فرانسوی‌-ژاپنی مربوط به نسل بعدی سلول های فتوولتائیک در توکیو، به دنبال معرفی‌ راهی‌ برای حل این مشکل به کمک نصب صفحه‌های خورشیدی در بالای ابرها هستند. طبق اظهار نظر ژان فرانسوا گیلمولز، سرپرست آزمایشگاه نکست پی‌ وی، در بالای ابرها امکان دریافت بیشتر نور فراهم می شود. با پیشرفت این تکنولوژی، هزینه‌های تولید برق بسیار کاهش پیدا خواهد کرد.

محققان در حال بررسی روشی برای ساخت بالون هایی با صفحه‌های خورشیدی و ژنراتور هستند که با استفاده از پلیمرهای سبک وزن ساخته شوند. این بالون‌ها به زمین متصل شده و کابلهای تعبیه شده، انرژی‌ الکتریکی تولیدی را از آنها به زمین منتقل می کنند. تصویر زیر این چرخه را توضیح میدهد. گیلمولز افزود: محققان تصمیم دارند بالون ها را در فاصله‌ای بسیار نزدیک به ابرها تعبیه کنند، در ارتفاعی حدود شش کیلومتر و زیر مسیر رفت و آمد هواپیماها، اما در بلند مدت امکان افزایش ارتفاع تا نزدیک ۲۰ کیلومتر هم وجود دارد.

5672f2a4190000d30078a2fbنور دریافتی از خورشید بر فراز ابرها پنج برابر بیشتر از نوری است که از خورشید به سطح زمین می‌رسد. به گفته ی گیلمولز، با استفاده از این روش، امکان تولید پایدارتر و سریع تر انرژی‌ خورشیدی در مقیاس وسیع تر فراهم میشود. بر اساس گفته ی این محقق، ایده ی مورد بحث، ایده ی جدیدی نیست. به عنوان مثال، پیشنهاد استفاده از انرژی‌ خورشیدی حاصل از ماهواره‌های در حال چرخش به دور زمین، به سالهای ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ میلادی بر میگردد، اما تا الان فقط مطالعات اولیه انجام گرفته است.

آزمایشگاه نکست پی‌ وی در حال اجرای این فرضیه است. این محقق افزود: تا جایی‌ که من اطلاع دارم، هیچ مدل واقعی از این ایده ارائه نشده است، و این همان چیزی است که ما در حال حاضر به آن‌ نیازمندیم. ما باید به دنبال یافتن روش‌های مناسب برای حل مسائل ضروری تر از جمله : توسعه ی پایدار همه ی قسمت ها، ایمنی و بی خطربودن تولید انرژی‌ وگسترش تولید در مقیاس وسیع باشیم.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: huffingtonpost.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.