بیگ بنگ: سازمان فضایی اسپیس ایکس، طرح شبکه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک خود را در اقدامی بلندپروازانه آغاز کرد؛ این طرح متشکل از یک سری ماهوارۀ به هم پیوسته است که برای تحویل اینترنت پرسرعت برای کاربران سرتاسر دنیا طراحی شده است.

ezgif dbfddfبه گزارش بیگ بنگ، این شرکت چند روز قبل توانست 60 ماهواره استارلینک که وزن هر کدام 227 کیلوگرم است، را به مدار پایین زمین(LEO) ارسال کند. در مجموع، وزن این ماهواره های به هم پیوسته 13.6 متریک تن است؛ یعنی سنگین ترین عملیاتی که تاکنون سازمان اسپیس ایکس انجام داده است.

این ماهواره‌ها که در ارتفاع 400 کیلومتری از زمین قرار گرفته‌اند، توسط موشک فالکون 9 به فضا پرتاب شدند. این موشک از مقر کیپ کارناوال در فلوریدا پرتاب شد، همچنین بوستر موشک که قابلیت استفاده مجدد دارد، 9 دقیقه پس از پرتاب به طور موفقیت‌آمیز روی سکویی شناور در اقیانوس اطلس فرود آمد.

cdbbcdدر صورت تکمیل، طرح اینترنت ماهواره‌ای استارلینک میتواند سیگنال‌هایی اینترنت پرسرعت را برای مشتریان سرتاسر جهان عرضه کند. این سیستم مخابرات وسیع زمانی بصورت آنلاین قابل دسترسی خواهد بود که 400 ماهواره در مدار قرار گرفته و فعال بشوند، اما استارلینک میتواند ظرفیت عملیاتی قابل توجهی را با 800 ماهواره عرضه کند.

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس اظهار داشت: «شرکت فضایی خصوصی اسپیس ایکس نیاز به چندین پرتاب آزمایشی دارد تا با اطمینان ِ بالا به سوی هدف خود پیش برود. استارلینک در 1000 واحد بسیار مقرون به صرفه و به لحاظ اقتصادی، قابل پیاده‌سازی خواهد بود. شاید روزی از 12000 ماهواره برای اجرای این طرح اینترنت جهانی استفاده شود. ما انتظار داریم استارلینک تا اواسط سال 2020 میلادی در اختیار کاربران قرار بگیرد.»

cebcddffbاین عملیات که در سال 2015 اعلام شد، میتواند مسیر جدید و بسیار مهمی را برای اسپیس ایکس باز کند. ایلان ماسک قبلا اعلام کرد که وجوهاتِ حاصله از پروژه استارلینک برای سرمایه‌گذاری در ماموریت‌های بعدی به مقصد مریخ بکار گرفته می شود. خدمات اینترنتی استارلینک ارزان و قابل دسترس برای نواحی دوردست جهان میباشد؛ یعنی در مناطقی که افراد به سختی میتوانند به اینترنت دسترسی داشته باشند بسیار کاربردی است.

در ماه فوریه 2018، دو ماهواره آزمایشی استارلینک به مدار پرتاب شدند. هر ماهواره استارلینک طوری طراحی شده‌اند که نهایتا تا 5 سال دوام می آورد؛ پس از گذشت این زمان، انتظار می رود ماهواره به اتمسفر زمین سقوط کرده و از بین بروند. این کار باید بقایای مخروبه فضایی را کاهش داده و به این شرکت خصوصی اجازه میدهد تا ماهواره‌ها را با نسخه‌های پیشرفته‌تری جایگزین کند. این ماهواره‌ها با فناوری‌هایی تجهیز شدند تا از برخورد در مدار زمین اجتناب کنند. هر ماهواره با یک آرایه خورشیدی تامین انرژی می شود و به یک سیستم مسیریابی مجهز است که این امکان را به اسپیس ایکس میدهد تا مسیر ماهواره‌ها را همیشه بررسی کند.

مشکلات این ماهواره‌ها

در حالی که اخترشناسان و رصدگران آسمان نسبت به استقرار تعداد زیادی از ماهواره‌های اینترنتی در مدار زمین طی اجرای پروژه استارلینک ابراز نگرانی کرده‌اند، ایلان ماسک رئیس اسپیس‌ایکس قول داده که تأثیر آنها را کاهش دهد. ماهواره‌های اینترنتی اسپیس‌ایکس موسوم به استارلینک همانقدر که با ایجاد دسترسی سراسری به اینترنت برای مردم مفید است، برای اخترشناسان آزار دهنده است، چرا که رصدهای آنها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

uwxXhvyWCukLTMERQeeeمرکز جاناتان مک‌داول در دانشگاه هاروارد-اسمیتسونیان و دیگر مؤسسات نجومی مشاهده کرده‌اند که ماهواره‌های اینترنتی به اندازه‌ای درخشان هستند که برای نجوم مشکل ایجاد می‌کنند. این در حالی است که استقرار حدود ۱۲ هزار ماهواره در پایان این پروژه می‌تواند دید بشر به آسمان شب را به شدت تحت تأثیر قرار دهد و رصد را برای تلسکوپ‌ها مشکل کند.

البته این مسئله آنچنان هم بغرنج نیست، چرا که این ماهواره‌ها تنها زمانی درخشان هستند که پنل‌های خورشیدی آنها رو به زمین باشد و همچنین تنها پنج سال در مدار خواهند بود و بعد از آن به جو سقوط می‌کنند و نابود می‌شوند. بنابراین آنها تنها یک معضل موقت برای اخترشناسان خواهند بود. از طرفی “ایلان ماسک” تاکید کرده است که صورت فلکی استارلینک را هیچ‌کس نمی‌بیند، مگر اینکه آنها از مسیر خود خارج شوند. با این حال “ماسک” تاکید کرد که از مشکلات احتمالی آگاه است و قول داد که آنها را حل و فصل کند.

ترجمه: منصور نقی‌لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منابع: space.com , gizmodo.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. واقعا وقتی کارها پروژه های از این دست رو میبینم بسیار از خودمون ناامید میشم و فکر میکنم ما هرگز نمیتونیم به این تکنولوژی ها به صورت بومی برسیم.
    اگر اسپیس ایکس به عنوان یک شرکت خصوصی تو ایران بود (فرض محال، محال نیست)، به سرعت تمام اموال و سهامش به زور خریداری میشد.
    واقعا افسوس…!