بیگ بنگ: کره زمین دائماً توسط بادهای خورشیدی بمباران می‌شود و آنچه انسان‌ها را از خطرات این بادها محافظت می‌کند میدان مغناطیسی زمین است. اما تقریبا هر یک قرن آنها به یک طوفان خورشیدی تمام عیار تبدیل می‌شوند و می‌توانند آسیب جدی به زیرساخت‌های الکترونیکی زمین وارد ساخته و در مدت کوتاهی موجب قطع گستردۀ اینترنت شوند.

sun

در این پژوهش، “سنگیتا ابدو جیوتی” از دانشگاه کالیفرنیا، استحکام و مقاومت زیرساخت‌های کنونی اینترنت در برابر چنین رخدادهای شدید آب‌وهوای فضایی را ارزیابی کرد. این تحقیق نشان می‌دهد که خطوط طولانی فیبرنوری و کابل‌های زیر دریا که بخش مهمی از زیرساخت اینترنت جهانی را تشکیل می‌دهند، در برابر اثر طوفان‌های خورشیدی می‌توانند از کار بیفتند. با اینکه فیبرهای نوری در کابل‌های طولانی انتقال اینترنت در برابر جریان القایی ژئومغناطیسی(GIC) ایمن و مقاوم‌ هستند، اما این کابل‌ها در فواصل ۱۰۰ کیلومتری تکرارگرهایی دارند که با الکتریسیته کار می‌کنند و مستعد آسیب‌اند.

تاکنون دو طوفان خورشیدی شدید در سال‌های 1859 و 1921 باعث شُک الکتریکی و تخریب سیستم‌های تلگراف در اروپا و شمال آمریکا شد. این شک الکتریکی باعث قطع ارتباط میان منبع انرژی و اپراتورها شد. همچنین طوفان‌های کوچکتر نیز می‌توانند مخرب باشند، یکی از این طوفان‌های خورشیدی در مارس 1989 در استان کبک کانادا رخ داد و برق مردم حدود 9 ساعت قطع شد.

به طور معمول خورشید یک چرخه ۱۱ ساله کم فعالیت و یک چرخه ۱۱ ساله پرفعالیت دارد. “چرخه خورشیدی” بر پایۀ میدان مغناطیسی خورشید رخ می‌دهد که هر ۱۱ سال یک‌بار دچار تغییر و گردش می‌شود. در چرخۀ پرفعالیت فوران‌ها و طوفان‌های خورشیدی به شدیدترین حالت خود ظاهر می‌شوند و شرایطی نسبتا خطرناک را برای دستگاه‌های الکترونیکی بر روی زمین فراهم می‌کنند.

فعالیت خورشید در چرخه کم فعالیت( راست) و فعالیت خورشید در چرخه پرفعالیت( چپ)

میزان فعالیت خورشید از طریق بررسی تعداد و اندازۀ لکه‌های آن محاسبه می‌شود. لکه‌های تیره روی سطح خورشید، معمولا دمای نسبتاً پایین‌تری دارند ولی با خاصیت مغناطیسی که از خود نشان می‌دهند باعث ایجاد شعله‌های بیشتر در خورشید می‌شوند.

به گفته دانشمندان شدت واقعی این چرخه تنها در اواخر این دهه و در جریان ادامه چرخه خورشیدی آشکار می‌شود، در این تحقیق آمده است که تاثیر اَبَرطوفان‌های خورشیدی در همۀ مناطق زمین یکسان نیست. زیرساخت اینترنت در عرض‌های جغرافیایی بالاتر، بالاتر از خط استوا، با مخاطرات بیشتری مواجه خواهد شد و این خطر بزرگ آمریکا را تهدید می‌کند که ارتباط خود با اروپا را از دست بدهد؛ در حالی که آسیا به احتمال زیاد اتصال خود به شبکه اینترنت را حفظ خواهد کرد.

این مطالعه بر ضرورت لحاظ کردن خطر طوفان‌های خورشیدی در زمان طراحی و توسعه و استفاده از زیرساخت‌های اینترنتی تاکید می‌کند و تجزیه و تحلیل بهتر در مسئله مقاوم و ایمن بودن شبکه جهانی را خواستار می‌شود. جزئیات بیشتر این پژوهش در اینجا قابل دسترس است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. در اواخر این دهه یعنی 9-8 سال دیگه احتمالا شاهدش هستیم.
    می گویند اگر قوی باشد؛ می تواند باعث قطعی و کندی چند ماهه اینترنت شود.
    فرض این موضوع هم تکان دهنده است؛ یعنی تا چند سال آینده که تکنولوژی ها همه بر پایه اینترنت شکل میگیرند و گسترش پیدا میکنند. دچار مشکل و عدم دسترسی می‌شوند.
    چقدر بد